АЛІМЕНТАРНИЙ УНІВЕРСАЛЬНО-КУЛЬТУРНИЙ КОД У ДІАЛОЗІ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ «ВДЯЧЛИВИЙ ЄРОДІЙ»

Автор(и)

  • Олександр Кирилюк Одеська філія Центру Гуманітарної освіти НАН України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18524/2410-2601.2022.2(38).283057

Ключові слова:

Григорій Сковорода, діалог «Вдячливий Єродій», універсалії культури, аліментарний код культури, вихованість, вдячливість, духовна їжа

Анотація

У статті розглянуто універсально-культурну структуру одного з діалогів Г. Сковороди – «Вдячливий1  Єродій» [Сковорода, 1973] iз зосередженням уваги на одній з цих універсалій, а саме, на аліментарному світоглядному коді. Аналітичне виокремлення даного коду з тісного переплетіння його з категоріями граничних підстав та іншими світоглядними кодами показало, що, окрім застосування його на рівні опису специфіки харчування головного персонажу твору, гайстра Єродія, аліментарність постає тут у своїх символічних та алегоричних проявах, передусім – у контексті споживання християнином духовної їжі, тобто, Божественних заповідей, дотримання яких дозволяє людині уникнути вад світу сплюндрованих людей та досягти вічного життя за гробом. Наочна експлікація такого розуміння аліментарності  ще раз підтвердила моє твердження про те, що всі без виключення цілісні тексти культури вибудовуються на універсальній базисній світоглядній формулі «життя – смерть – безсмертя». У цьому полягає ідентичність діалогу Григорія Сковороди з іншими текстами культури. Специфіка ж відтворення універсального аліментарного году полягає у діалоговій формі цього відтворення, а за змістом – у символічному застосуванні аліментарностіяк їжі духовної.

Посилання

Skovoroda Н. S. (1973) Blagodarnуj Erodij [«The grateful Erodius»] in: Skovoroda Н. S. Soсh. v 2-h tomah, t. 2, M., pp. 108–129.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-18

Номер

Розділ

ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА ЯК СУЧАСНИЙ ФІЛОСОФ