http://doksa.onu.edu.ua/issue/feed Докса 2023-06-26T18:55:47+03:00 Левченко В. Л. / Levchenko V. L. victor_levchenko@ukr.net Open Journal Systems <p><strong>Рік заснування: </strong>2002. Збірник засновано 2002-го року згідно з договором між Одеським національним університетом ім. І. І. Мечнікова та громадською організацією «Одеська гуманітарна традиція».<br /><strong>Галузь і проблематика:</strong> сприяння розвиткові найширшого спектру сучасних підходів, активному їх упровадженню в дослідницьку практику та утвердженню високих стандартів університетського викладання різних дисциплін на основі досягнень сучасної філософії, філології та гуманітарних наук.<br /><strong>ISSN </strong><a href="https://portal.issn.org/resource/ISSN/2410-2601">2410-2601</a><br /><strong>DOI: </strong><a href="https://doi.org/10.18524/2410-2601">10.18524/2410-2601</a><br /><strong>Свідоцтво про державну реєстрацію:</strong> <a href="http://liber.onu.edu.ua/analitic/Svid_Doxa_1.jpg">КВ № 6910 від 30.01.2003 р.</a><br /><strong>Журнал внесено до переліку наукових фахових видань України: </strong>філософські науки (17.03.2020), спеціальності: 33 - Філософія (17.03.2020), 34 – Культурологія (17.03.2020), <a href="http://nfv.ukrintei.ua/view/5b1925e17847426a2d0ab189">категорія «Б»</a>.<br /><strong>Періодичність виходу журналу: </strong>2 рази на рік<br /><strong>Засновник: </strong>Одеський національний університет ім. І. І. Мечникова; “Одеська гуманітарна традиція”<br /><strong>Головний редактор: </strong>Левченко В. Л., канд. філос. наук, доц.<br /><strong>Адреса редакції: </strong>вул. Дворянська, 2б м. Одеса, 65082, Україна<br /><strong>E-mail: </strong><a href="mailto:victor_levchenko@ukr.net">victor_levchenko@ukr.net</a><br /><strong>Сайт видання: </strong><a href="http://doksa.onu.edu.ua/">http://doksa.onu.edu.ua/</a><br /><strong>Журнал реферується та індексується в наступних базах даних: </strong><a href="http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/13198">Інституційний репозитарій ОНУ імені І. І. Мечникова</a>; <a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=UJRN&amp;P21DBN=UJRN&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=juu_all&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=PREF=&amp;S21COLORTERMS=0&amp;S21STR=dokca">«Наукова періодика України» НБ України імені В. І. Вернадського</a>; <a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe">«Україніка наукова»</a>; <a href="https://journals.indexcopernicus.com/search/details?id=46670">Index Copernicus International Journals Master List</a>; <a href="http://ulrichsweb.serialssolutions.com/login">Ulrich’s Periodicals Directory</a>; <a href="https://scholar.google.com.ua/scholar?as_q=&amp;as_epq=&amp;as_oq=&amp;as_eq=&amp;as_occt=any&amp;as_sauthors=&amp;as_publication=%D0%94%D0%BE%D0%BA%D1%81%D0%B0&amp;as_ylo=&amp;as_yhi=&amp;hl=uk&amp;as_sdt=0%2C5">Google Академія</a>; <a href="https://doaj.org/toc/2410-2601">DOAJ;</a> <a href="https://www.ebsco.com/products/research-databases/humanities-source-ultimate">EBSCO (Humanities Source Ultimate); </a><a href="https://kanalregister.hkdir.no/publiseringskanaler/KanalTidsskriftInfo.action?id=487000">REGISTER OVER VITENSKAPELIGE PUBLISERINGSKANALER</a>.</p> http://doksa.onu.edu.ua/article/view/283059 МЕТОДОЛОГІЧНІ НОТАТКИ ДО МЕТАФІЛОСОФІЇ ЯК ФІЛОСОФСЬКОЇ ДИСЦИПЛІНИ 2023-06-26T18:38:24+03:00 Олексій Роджеро lib_analitic@onu.edu.ua <p>Стаття присвячена поясненню предмета метафiлософiї як філософської дисципліни. Сформульовані її основні теми та проблеми, уточнюються взаємовідносини з іншими філософськими дисциплінами та галузями досліджень. Автор пропонує деякі методологічні принципи, що мають значення у розгляді такої важливої проблеми метафiлософiї, як проблема зв’язку філософського вчення та життя мислителя, що його створив. Ця проблема розглядається на прикладі вчення Г. Сковороди. В роботі виділені певні типи (виміри) детермінації генези філософської думки, а також проведена класифікація окремих ситуацій, пов’язаних з різними ступенями релевантності проблеми «філософське вчення та життя філософа».</p> 2022-12-18T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/283061 МЕТАМОДЕРНОВІ МАНДРИ: ВІД ІРОНІЇ ДО МЕТАІРОНІЇ 2023-06-26T18:41:25+03:00 Олександр Афанасьєв lib_analitic@onu.edu.ua Ірина Василенко lib_analitic@onu.edu.ua <p>Метамодерн, як один із феноменів сучасної культури, спрямований проти постмодерністської тотальної іронії, веде до становлення метаіронії з її щадним кепкуванням і обережною щирістю, допомагаючи відродженню й утвердженню загальнолюдських цінностей.</p> 2022-12-18T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/283062 ФІЛОСОФСЬКІ ЕВРИСТИКИ Я. ГАРТМАНА ТА Я. ГНАТЮКА 2023-06-26T18:44:24+03:00 Костянтин Райхерт lib_analitic@onu.edu.ua <p>Продовжується огляд філософської евристики. Розглядаються концепції філософської евристики Я. Гартмана та Я. Гнатюка. Філософська евристика Я. Гартмана вивчає філософію з огляду на її евристичність. Філософська евристика Я. Гнатюка є методологією, орієнтованою на вивчення творчості філософів.</p> 2022-12-18T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/283057 АЛІМЕНТАРНИЙ УНІВЕРСАЛЬНО-КУЛЬТУРНИЙ КОД У ДІАЛОЗІ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ «ВДЯЧЛИВИЙ ЄРОДІЙ» 2023-06-26T18:32:47+03:00 Олександр Кирилюк lib_analitic@onu.edu.ua <p>У статті розглянуто універсально-культурну структуру одного з діалогів Г. Сковороди – «Вдячливий<sup>1</sup> Єродій» [Сковорода, 1973] iз зосередженням уваги на одній з цих універсалій, а саме, на аліментарному світоглядному коді. Аналітичне виокремлення даного коду з тісного переплетіння його з категоріями граничних підстав та іншими світоглядними кодами показало, що, окрім застосування його на рівні опису специфіки харчування головного персонажу твору, гайстра Єродія, аліментарність постає тут у своїх символічних та алегоричних проявах, передусім – у контексті споживання християнином духовної їжі, тобто, Божественних заповідей, дотримання яких дозволяє людині уникнути вад світу сплюндрованих людей та досягти вічного життя за гробом. Наочна експлікація такого розуміння аліментарності ще раз підтвердила моє твердження про те, що всі без виключення цілісні тексти культури вибудовуються на універсальній базисній світоглядній формулі «життя – смерть – безсмертя». У цьому полягає ідентичність діалогу Григорія Сковороди з іншими текстами культури. Специфіка ж відтворення універсального аліментарного году полягає у діалоговій формі цього відтворення, а за змістом – у символічному застосуванні аліментарностіяк їжі духовної.</p> 2022-12-18T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/283058 ІДЕЇ ЄВРОПЕЙСЬКИХ ПРОСВІТНИКІВ У ТВОРАХ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ 2023-06-26T18:35:47+03:00 Марія Кашуба lib_analitic@onu.edu.ua <p>Розглядаються основні ідеї європейських просвітників, відображені у творах Григорія Сковороди. Мова йде про вимоги свободи особистості, визнання рівності людей на засадах природного права, антиклерикалізм, критику марновірства й забобонів, обрядності, проголошення мистецтва, зокрема літератури, носієм моральних чеснот і вихователем моральності. Європейське Просвітництво утверджувало також культ розуму й знання, віру у вічний прогрес на основі розвитку освіти й науки, культ розумного правителя – філософа на троні. У творах українського філософа спостерігаємо власне, оригінальне трактування таких ідей. Замість культу розуму як знання Сковорода проповідує мудрість як розсудливість.</p> 2022-12-18T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/283067 РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ ФУНКЦІОНАЛЬНОСТІ ГУМОРУ ЯК МЕХАНІЗМУ КУЛЬТУРНОЇ РЕФЛЕКСІЇ ВІД ЕПІДЕМІЇ НАСИЛЛЯ НА ПРИКЛАДІ УКРАЇНСЬКОГО ФЕНОМЕНУ «ЛІГА СМІХУ» 2023-06-26T18:55:47+03:00 Дар'я Дзюба lib_analitic@onu.edu.ua <p>Культура – це наше найбільше надбання, найкоштовніша перлина в доробку сучасного суспільства, найцінніший дар, який ми маємо оберігати і викарбовувати охайно та старанно. Ця робота присвячується саме культурі, її силі та могутності, її магічній здатності зцілити душу і тіло, об’єднати народи і країни, відновити суспільство та повернути світові мир і гармонію. У статті розглядається феномен фестивалю «Ліга сміху» як приклад репрезентації функціональності гумору як механізму культурної рефлексії від епідемії насилля.</p> 2022-12-18T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/283063 ПАРАДОКС НАСИЛЬСТВА 2023-06-26T18:46:40+03:00 Сергій Шевцов lib_analitic@onu.edu.ua <p>У статті порушується питання про постійні насильницькі дії, насамперед військових, незважаючи на їхнє давнє загальне засудження. Це повертає нас до проблеми онтології насильства. Автор пропонує підхід, заснований на розумінні насильства як праці із надмірним застосуванням сили. Це є розумінням сили як істини. Таким чином, для архаїчного розуму сила (і насильство), священне та істина були різними проекціями-реалізаціями однієї сутності. Цивілізаційна модель світу містить у своїй основі не принципи єдиної істини, а принципи співробітництва та співіснування різних позицій замість підкорення одній єдності. Стара модель насильства як способу причетності до істини об’єкта та підтвердження сакрального статусу суб’єкта залишається дієвою. На думку автора, насильство має онтологічний вимір у старій моделі єдиної істини, але не може мати його в рамках цивілізаційного підходу.</p> 2022-12-18T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/283064 МУЛЬТИКУЛЬТУРАЛІЗМ ЯК КЛЮЧОВИЙ ПАРАМЕТР АНАЛІЗУ СОЦІАЛЬНИХ І КУЛЬТУРНИХ ЯВИЩ І ПРОЦЕСІВ 2023-06-26T18:49:11+03:00 Віталія Готинян-Журавльова lib_analitic@onu.edu.ua <p>Ми живемо різноманітному мультикультурному світі. Сьогодні мультикультуралізм є залишається актуальною проблемою для дослідження. Найчастіше його розуміють не лише як терпимість культурного розмаїття, а, в першу чергу, як вимога визнання на законодавчому рівні прав різних расових, релігійних, культурних груп задля спокійного і щасливого їх співіснування в одній державі. Питання мультикультуралізму має особливе значення і для сучасної України, яка є складно за своєю етнічною структурою, складною із соціокультурної точки зору державою, оскільки її регіони мають різне історичне минуле, різне бачення майбутнього. Крім того, історичні обставини розвитку країни привели до того, що на території сучасної України проживають різні національні меншини, які мають власні традиції, культуру, звичаї.</p> 2022-12-18T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/283065 КОНЦЕПТ «ПОТОЙБІЧЧЯ» У ДАВНІХ МІФОЛОГІЧНИХ СИСТЕМАХ: УЯВЛЕННЯ ТА РОЛЬ У КУЛЬТУРІ 2023-06-26T18:51:20+03:00 Ірина Сумченко lib_analitic@onu.edu.ua <p>У статті досліджуються уявлення про потойбічний світ, що склалися в архаїчну епоху та в культурах давнього Єгипту, Месопотамії та давньої Греції. Аналізуються відмінні та спільні риси поглядів на загробний світ у цих культурах, визначається роль концепту «потойбіччя» у відповідних культурних контекстах. Розкривається значення інтерпретацій міфологічних наративів та релігійних ритуалів у формуванні концепту про потойбічний світ. Зокрема, особлива увага приділяється ролі заупокійних практик у створенні цих уявлень.</p> 2022-12-18T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/283066 МУЗЕЙ І ВІЙНА. НОТАТКИ ПРО ДОЛЮ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ 2023-06-26T18:53:21+03:00 Віктор Левченко lib_analitic@onu.edu.ua Ніна Ковальова lib_analitic@onu.edu.ua <p>Стаття присвячена дослідженню діалектики відношень між такими важливими соціальними феноменами як війна та музей. Розглядаються особливості та проблеми цих відношень на різних етапах історії людства – Давній світ, Античність, Середньовіччя, епоха Модерна. Автори пропонують таки основні орієнтації в ставленні до культурної спадщини Іншого – з одного боку, на знищення, з іншого – на присвоєння та поглинання. Останнє мало на меті позбавлення ворога символічного капіталу, знешкодження його сакрального ядра. В статті акцентується особливості існування музейної справи та її соціокультурних функцій в контексті різних тоталітарних режимів. Найбільшу увагу звернено на аналіз трансформації статусу та ролі музею в умовах російсько-української війні.</p> 2022-12-18T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023