Докса http://doksa.onu.edu.ua/ <p>Збірник <strong>«Δόξα / Докса»</strong> засновано у 2002 році згідно з договором між Одеським національним університетом імені І. І. Мечнікова та Громадською організацією «Одеська гуманітарна традиція».</p> <p>Метою збірника є сприяння розвитку найширшого спектру сучасних підходів, активному їх упровадженню в дослідницьку практику та затвердженню високих стандартів університетського викладання різних дисциплін на основі досягнень сучасної філософії, філології та гуманітарних наук.</p> <p><strong>ISSN </strong><a href="https://portal.issn.org/resource/ISSN/2410-2601" target="_blank" rel="noopener">2410-2601</a> (друкована версія)<br /><strong>DOI: </strong><a href="https://doi.org/10.18524/2410-2601" target="_blank" rel="noopener">10.18524/2410-2601</a></p> <p><strong>Свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації</strong> (<em>чинне до 31 березня 2024 р.</em>): <br /><a href="http://liber.onu.edu.ua/analitic/Svid_Doxa_1.jpg" target="_blank" rel="noopener">КВ № 6910 від 30.01.2003 р.</a></p> <p>Згідно з Рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення <a href="https://webportal.nrada.gov.ua/decisions/pro-zayavy-odeskogo-natsionalnogo-universytetu-imeni-i-i-mechnykova-m-odesa-shhodo-reyestratsiyi-sub-yekta-u-sferi-drukovanyh-media-oprylyudneno-29-03-2024/" target="_blank" rel="noopener">№ 1050 від 28.03.2024 р.</a> збірник зареєстрований як друковане медіа і внесений до <strong>Реєстру суб'єктів у сфері медіа</strong> з ідентифікатором <strong>R30-03680</strong>.</p> <p>Наказом Міністерства освіти і науки України <a href="https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-rishen-atestacijnoyi-kolegiyi-ministerstva-vid-6-bereznya-2020-roku" target="_blank" rel="noopener">№ 409 від 17.03.2020 р.</a> журнал внесено до <strong><a href="https://nfv.ukrintei.ua/view/5b1925e17847426a2d0ab189" target="_blank" rel="noopener">категорії «Б»</a> Переліку наукових фахових видань України</strong> у галузі <strong>«Філософські науки»</strong> за спеціальностями <strong>033 Філософія </strong>та<strong> 034 Культурологія</strong>.</p> <p><strong>Періодичність виходу: </strong>2 рази на рік<br /><strong>Мови видання:</strong> українська, англійська<br /><strong>Засновники: </strong><a href="http://onu.edu.ua/uk/" target="_blank" rel="noopener">Одеський національний університет ім. І. І. Мечникова</a>; “Одеська гуманітарна традиція”<br /><strong>Головний редактор: </strong>В. Л. Левченко, канд. філос. наук, доц.<br /><strong>Адреса редакції: </strong>вул. Всеволода Змієнка, 2, м. Одеса, 65082, Україна<br /><strong>Електронна адреса: </strong><a href="mailto:victor_levchenko@ukr.net">victor_levchenko@ukr.net</a><br /><br /><strong>Збірник реферується та індексується у таких базах даних: </strong><a href="https://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/13198" target="_blank" rel="noopener">Електронний репозитарій ОНУ імені І. І. Мечникова (elONUar)</a>; <a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=UJRN&amp;P21DBN=UJRN&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=juu_all&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=PREF=&amp;S21COLORTERMS=0&amp;S21STR=dokca" target="_blank" rel="noopener">«Наукова періодика України»</a> та <a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe" target="_blank" rel="noopener">«Україніка наукова»</a> Наукової бібліотеки України імені В. І. Вернадського; <a href="https://journals.indexcopernicus.com/search/details?id=46670">Index Copernicus International Journals Master List</a>; <a href="http://ulrichsweb.serialssolutions.com/login">Ulrich’s Periodicals Directory</a>; <a href="https://scholar.google.com.ua/scholar?as_q=&amp;as_epq=&amp;as_oq=&amp;as_eq=&amp;as_occt=any&amp;as_sauthors=&amp;as_publication=%D0%94%D0%BE%D0%BA%D1%81%D0%B0&amp;as_ylo=&amp;as_yhi=&amp;hl=uk&amp;as_sdt=0%2C5">Google Академія</a>; <a href="https://doaj.org/toc/2410-2601">DOAJ;</a> <a href="https://www.ebsco.com/products/research-databases/humanities-source-ultimate">EBSCO (Humanities Source Ultimate); </a><a href="https://kanalregister.hkdir.no/publiseringskanaler/KanalTidsskriftInfo.action?id=487000">REGISTER OVER VITENSKAPELIGE PUBLISERINGSKANALER</a>.</p> uk-UA <p>Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:</p><ol><li>Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/">Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)</a>.</li><li>Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.</li><li>Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).</li></ol> victor_levchenko@ukr.net (Левченко В. Л. / Levchenko V. L.) victor_levchenko@ukr.net (Левченко В. Л. / Levchenko V. L.) чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 ЕМОЦІЇ У ПРОЦЕСАХ ПІЗНАННЯ: КОНЦЕПЦІЯ ДЖ. МЕТЬЮЗА http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316174 <p>Комплексний підхід дослідження Дж. Метьюза розглядає сучасний спосіб вивчення емоцій у сфері когнітивної психології. Освітлюються передові новації та висновки одразу різних галузей дослідження емоцій у пізнанні. Стаття розглядає новітні підходи до розгляду природи емоційних станів та їхнього взаємозв’язку з такими складовими як: характер, темперамент, пізнання, особистість та вплив процесу вибору на формування емоцій. Увага зосереджується на аналізі двох підходів, зазначених Дж. Метьюзом – нейрозбудження та дизайну, ілюструючи сучасний стан проблематики як структурно-функціональний.</p> Ілля Москвін Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316174 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 ДІАЛЕКТИЧНА ТЕОЛОГІЯ КАРЛА БАРТА: ТРАНСЦЕНДЕНТНЕ І ІМАНЕНТНЕ http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316166 <p>Трансцендентність – це філософська і теологічна концепція кінцевого, яка відділена онтологічним розривом (diastasis) від того, що вона звільнює від себе і приводить у буття. Зазвичай цей термін використовують як різницю між надприроднім і особистим буттям. Те, що є трансцендентним, не може бути під чимось контролем, тобто трансцендентність не дозволяє навіть визначити себе. Протилежністю трансцендентності є концепція іманентності. Іманентність описує ситуацію, яка розглядається як та, що знаходиться в межах можливого досвіду і знання. Трансцендентність – це той «потойбічний» принцип, який, завдяки людині, виходить за межі своєї природи. Це називається трансцендуючим актом. Не існує повністю трансцендентного або іманентного. У статті проводиться аналіз онтологічних засад взаємодії трансцендентного і іманентного в теології Карла Барта як необхідної умови формування віруючої особистості. Людина розглядається як місце зустрічі трансцендентного і іманентного, як система об’єктивного духу, яка безпосередньо пов’язана з актуальною необхідністю людської самості, вираженої в епістемологічній системі рефлексуючої особистості. Трансцендентне розглядається як акт віри, який впливає на духовний світ людини.</p> Наталя Бевзюк Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316166 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 ЗВ’ЯЗОК ПОНЯТЬ ІСТОРІЇ І ЧАСУ В АВРЕЛІЯ АВҐУСТИНА ТА МАРТІНА ГАЙДЕҐЕРА: СУЧАСНИЙ ДОСЛІДНИЦЬКИЙ КОНТЕКСТ http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316167 <p>Мета статті – окреслити сучасний дослідницький консенсус щодо загального зв’язку між філософіями Аврелія Авґустина та Мартіна Гайдеґера в контексті філософії історії та філософії часу. Для цього порівняння були використані тексти «Авґустинові елементи у філософській антропології Гайдеґера: дослідження раннього лекційного курсу про Авґустина» Чеда Енгелланда та «Гайдеґерові Сповіді: сліди Святого Авґустина у «Бутті і часі» й поза ним» Раяна Койна. Для детальнішого з’ясування окремих сюжетів проаналізовано тексти інших авторів, які поділяють загальні інтерпретаційні підходи Енгелланда та Койна, а також низку енциклопедично-довідкових матеріалів, насамперед кембриджський збірник Гайдеґерової термінології «Heidegger Lexicon». Насамкінець у статті окреслено зміст сучасного наукового консенсусу щодо співвідношення Авґустинового та Гайдеґерового тлумачень історичності й темпоральності у таких аспектах 1) дослідники текстуально підтверджують генетичне походження певних понять і сюжетів філософії Гайдеґера від прочитання ним «Сповіді» Августина; 2) дослідники акцентують увагу на критичному ставленні Гайдеґера до тексту «Сповіді», що зрештою вплинуло на його реінтерпретацію цієї філософії.</p> Влада Давіденко Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316167 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 ЕСТЕТИКА ХРИСТИЯНСЬКОЇ БЕЗКОНЕЧНОСТІ http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316168 <p>У статті проаналізована сучасна богословсько-естетична теорія американського філософа Девіда Бентлі Харта. Концепція Харта полягає у невідривному слідуванні за прекрасним та рефлексивному сприйнятті краси з виходом на божественне в християнському контексті, а естетичне описується як фундаментальна характеристика творіння. Бог є не тільки безконечним, а й має естетичну довершеність. Людина має зв’язок з Богом через свою здатність бачити та відтворювати красу. Естетика розширює свій потенціал та показує себе як значуща сфера взаємодії з трансцендентним. Дія естетичного в людині не завершується задоволенням чи насолодою, а продовжується в духовно-релігійній сфері. Естетика важить більше ніж може представити обмежений розум модерну та релятивізм постмодерну. Естетика виступає способом пізнання світу, вона розкриває буття за допомогою лінгвістичних та інших метафор. За Хартом розвиток прекрасного відбувається за допомогою метонімії. Естетика зазнала великих і навіть руйнівних змін в сучасній філософії, але краса продовжує бути незрівнянним джерелом можливостей та смислом для людини, який продовжує розвиватись.</p> Ярослав Москвін, Марія Фідровська Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316168 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 КУЛЬТРАБАНДА: ЯК ДОСЛІДЖУВАТИ «КУЛЬТУРНУ КОНТРАБАНДУ» ТА ВПЛИВ ВЕРНАКУЛЯРНИХ ЗНАНЬ МІГРАНТІВ НА ПРИЙМАЮЧУ КУЛЬТУРУ http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316162 <p>Стаття є полемічним описом стратегій для дослідження культурної контрабанди. Я пропоную називати культурну контрабанду акронімом «культрабанда», щоб уникнути плутанину понять. Культурна контрабанда (культрабанда) – це позитивне явище, спосіб поширення ідей, на відміну від контрабанди культурних цінностей, що є злочином. Культрабанда входить до царини культурних досліджень, а контрабанда культурних цінностей – до царини юридичних наук. Я пропоную дослідити механізм культрабанди через вивчення вернакулярних знань і практик мігрантів, веріфікувати за допомогою дослідження гумору мігрантів. У статті пропонується три напрями дослідницької роботи, кожен із них має власну методологію та інструментарій, свій фокус та об'єкт.</p> Сергій Троїцький Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316162 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 ПОГЛЯД НА НАСИЛЬСТВО У ЕКО-ПРОСТОРІ http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316163 <p>Будь-яка істота, здатна поставити перед собою питання про власну природу (така, яка потребує самопізнання, або така, яка шукає підтвердження внутрішнього переконання), змушена шукати вирішення цього питання у своєму ставленні до зовнішніх предметів. Сукупність зовнішніх об’єктів, взяту у тому відносинах одне одному, можна позначити як простір (матеріальний, соціальний, символічний). Формою самоствердження у разі виявляється оволодіння цим зовнішнім простором.</p> <p>Первинною, тобто примітивною, прямою та грубою формою такого оволодіння простором є захоплення, яке передбачає насильство. Таким чином, пробудження самосвідомості та потреба в ідентифікації потребує агресивних дій по відношенню до зовнішнього світу. Насильство веде до порушення існуючого еко-простору та здійснює його реорганізацію, і за рахунок цього одночасно затверджує статус того, хто його здійснює. Як правило, воно веде до створення центрованої системи, яка постійно потребує вживання сили для її підтримки. Такий погляд дозволяє визначити, які існують форми пізнання чи утвердження суб'єктом своєї сутності, а також визначити функціонування насильства та альтернативи йому.</p> Сергій Шевцов Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316163 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 МЕЖІ ПРИПУСТИМОЇ ЖОРСТОКОСТІ В ЕПОХУ ЕДО: ФЕНОМЕН ЦУДЗІҐІРІ ТА ЙОГО ІНТЕРПРЕТАЦІЇ http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316164 <p>У статті розглядаються питання, пов’язані з феноменом цудзіґірі – випробуванням самураями меча на випадкових перехожих на перехресті, який згідно з одними джерелами був нормотиповим для Японії епохи раннього Едо, а згідно з іншими джерелами вважався неприпустимою жорстокістю та був забороненим. Проведене дослідження показало, що цудзіґірі ніколи офіційно не заохочувалось в Японії. Припустимою жорстокістю вважалась раціональна жорстокість для досягнення гідної мети, наприклад, вбивство за наказом правителя або жорстокість у прагненні досконалості (феномен тамесігірі – тренування удару меча на засуджених на страту). але частково цудзіґірі виправдовувалось через низку стереотипів: гендерних («покликання чоловіків – мати справу з кров'ю»), соціальних (воїни «бу» вважали себе вищими за мирних «бун», тому примус до мирного життя викликав опір самураїв і бажання довести свою військову доблесть).</p> Наталія Бородіна Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316164 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 ВИНИКНЕННЯ МІСЬКОЇ КУЛЬТУРИ БЕГІНОК В НИЖНІХ КРАЇНАХ XIII-ГО СТОЛІТТЯ: ФЕНОМЕН БЕГІНАЖУ ЯК HORTUS CONCLUSUS http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316165 <p>Дана стаття присвячена міській культурі бегінок у Нижніх країнах XIII-го століття. Головна увага дослідження сфокусована на феномені бегейнгофа, що є втіленням біблійної ідеї hortus conclusus. Архітектура та безпечне розташування бегейнгофів за міцними стінами міст сформували унікальну культуру та економічний простір для розвитку інтелектуальної роботи та ручної праці бегінок, результати яких надали їм популярності за межами міських стін. Феномен бегінажів, як місць релігійного співбуття жінок, також ініціював розвиток неповторного релігійного мистецтва, яке здебільшого було присвячено темам Святого Сімейства та праведності Діви Марії й вплинуло на появу текстів з вернакулярної теології. Це дослідження презентує погляд на бегінажі як на невеликі жіночі міста в містах Нижніх країн, що відігравали важливу роль у міській економіці та культурі.</p> Інна Савинська Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316165 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 ХУДОЖНЯ ТВОРЧІСТЬ І НАУКОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316154 <p>Сучасна живописна творчість все в більшій мірі передбачає наукове дослідження, коли митці задіяні у міждисциплінарні та трансдисциплінарні дослідження і пишуть наукові роботи. Виникає феномен художника-науковця, що з точки зору метамодерну свідчить про відродження синкретизму науки і мистецтва.</p> Олександр Афанасьєв Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316154 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 ЛОГІКА, РИТОРИКА Й ЕВРИСТИКА ЯК ТЕОРІЇ АРГУМЕНТАЦІЇ: НАЧЕРК http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316155 <p>У дослідженні розглядаються логіка, риторика та евристика як різновиди теорії аргументації. Сучасні теорії аргументації – це неформальні логіки, і потрібно докласти зусиль, щоб їх розрізнити. Кінцевою метою традиційної формальної логіки є вивчення доведень і спростувань як логічних форм, тобто аргументації, тому традиційну логіку можна розглядати як теорію аргументації. Класична і некласична формальна логіка мають традиційну формальну логіку в своїй основі. Це дозволяє розглядати їх як теорії аргументації. Риторика використовує аргументацію як засіб переконування, а аргумент розуміється в риториці значно ширше, ніж у логіці, що призводить до практичної нерозрізнюваності риторики і теорії аргументації. У концепції евристики Р. Інхетвена евристика розуміється як аргументація, що дозволяє представити евристику (як конкретну наукову дисципліну) як теорію аргументації.</p> Костянтин Райхерт Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316155 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 ФІЛОСОФСЬКА БІОГРАФІСТИКА В СУЧАСНІЙ УКРАЇНІ: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКИ http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316156 <p>Представлена спроба реконструкції становлення філософської біографістики в сучасній Україні, починаючи з 1990-х років. Доведено, що саме у вітчизняній філософській традиції плідно розвивається даний напрямок як на теоретично-концептуальному рівні, так і в розмаїтті практичних проектів, що реалізуються в науковому та публічному просторах.</p> Інна Голубович Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316156 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 З ІСТОРІЇ ФІЛОСОФСЬКО-ЕСТЕТИЧНОЇ ДУМКИ В ОДЕСІ (1917–1922) http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316157 <p>Статтю присвячено дослідженню періоду 1917–1922 рр. як історичної, соціокультурної та естетичної цілісності, наповненої власним неповторним сенсом філософського процесу в Одесі, що дозволяє ідентифікувати це п’ятиріччя як окремий період його розвитку. До аналізу залучені історичні, суспільно-політичні та соціокультурні події, що визначили специфіку розвитку філософії у цей період. Штрихами реконструйовано картину життя та творчого доробку філософів (П. Біциллі, М. Гордієвський, К. Кузнєцов, К. Мочульський, М. Ланге, І. Малінін, С. Рубінштейн, М. Сетницький, П. Тихомиров, Г. Флоровський, П. Юшкевич та ін.), які перебували в Одесі в 1917–1922 рр., а імена деяких з них в історії вітчизняної філософії були призабуті. Наукова новизна дослідження обумовлена зверненням до слабо вивченої історії філософії в Одесі в 1917–1922 рр. та виявленню і маркуванню філософських текстів цього періоду. Новим підходом в аналізі є вивчення як загальних закономірностей філософського процесу в Одесі в соціокультурному контексті на зламі 1910-х–1920-х рр., так і окремих філософських творів різних одеських авторів з точки зору ідейно-тематичної та жанрово-стильової своєрідності.</p> Валерій Левченко Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316157 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 ВАРІАНТ АЛЬТЕРНАТИВНОЇ ІСТОРІЇ ФІЛОСОФІЇ В КОНТЕКСТІ АЛЬТЕРНАТИВНОЇ ВОЄННО-ПОЛІТИЧНОЇ ІСТОРІЇ http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316158 <p>У статті здійснений аналіз альтернативного розвитку давньогрецької філософії у співвідношенні з альтернативною соціально-політичною історією Стародавньої Греції. Показані можливі альтернативні варіанти життєвого шляху Сократа, Платона і Аристотеля.</p> Олександр Єременко Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316158 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 КОНЦЕПТ «СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ» В КУЛЬТУРОЛОГІЇ: ТЕМАТИЗАЦІЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316159 <p>У статті досліджується поняття Середньовіччя як специфічної епохи в історії європейської цивілізації та його відображення в культурологічній думці. Розглядаються різні підходи до вивчення Середньовіччя, які сформувалися в культурології, а також способи інтерпретації цієї епохи у зв’язку з її релігійною, соціальною та інтелектуальною спадщиною.</p> <p>Особлива увага приділяється динаміці уявлень про Середньовіччя, його впливу на сучасну культуру та проблематиці осмислення його місця в загальноісторичному контексті. Порушується питання міфологізації Середньовіччя та виникнення нових інтерпретацій цього періоду в сучасному культурологічному аналізі.</p> Ірина Сумченко, Віталія Готинян-Журавльова Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316159 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 ІСТОРИЧНІ ТА ПАРАІСТОРИЧНІ ЖАНРИ ЛІТЕРАТУРИ http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316160 <p>У статті розглядається специфіка історичного жанру літератури, а також жанрових утворень, які сполучають інтерес до історичних постатей, подій, антуражу з намаганням відійти від слідування суто науковим даним та широко використати авторську вигадку. В ряді випадків відбувається вихід за межі власне історичного жанру, що ми пропонуємо позначити як «параісторичний» підхід. До таких параісторичних жанрів можуть бути віднесені альтернативна історія в її різних варіантах, історичне фентезі, криптоісторія, історіографічна метафікція тощо. При цьому історичні та параісторичні піджанри можуть вступати у взаємодію з такими жанрами як наукова фантастика, фентезі, детектив, військова проза, любовний роман тощо. При всьому розмаїтті результуючих текстів здається можливим класифікувати їх за принципом підходу до історичного матеріалу: 1) як до основного об’єкту відтворення та зображення, 2) як до відправної точки для інтелектуальних спекуляцій. В цьому і полягає основна відмінність історичних та параісторичних жанрів та піджанрів.</p> Олена Колесник, Марина Столяр Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316160 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 ЖАНРОВЕ РІЗНОМАНІТТЯ КОЛИСКОВОЇ ПІСНІ У МУЗИЦІ http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316161 <p>Композитори минулих епох та сьогодення завжди зверталися та й зараз продовжують звертатися до жанру колискової пісні та втілюють колискову у різних варіаціях, у зв’язку з цим ми прагнемо дослідити жанр колискової.</p> <p>Колискова пісня в професійній музиці завжди присутня: як самостійний твір, так й як частина крупних жанрів, а також як не названий жанр у рамках іншого жанру, звичайно циклічного. У зв’язку з чим є необхідність проаналізувати її багатогранне жанрове охоплення, оскільки колискова розвивається у двох напрямках – першопочатковий задум заколисування дитини та огортанням її любові, який актуалізується та другий – переосмислення проектування інші сфери життя людини, що потребує культурологічного осмислення.</p> Аліна Копєйкіна Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316161 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 СТАНОВЛЕННЯ ТА ВІДМІННІ РИСИ ФІЛОСОФІЇ МИСТЕЦТВА УКРАЇНСЬКОГО АВАНГАРДУ http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316169 <p>У статті досліджується становлення, розвиток та філософсько-культурологічне обґрунтування терміну «український авангард». Філософсько-культурологічні новації та художня критика митців-теоретиків українського авангарду позиціонуються в дослідженні як цілісна система мислення, що має характерні риси та справляє значний вплив на розвиток сучасної художньої культури. Виявлено, що сучасна українська культурологія розглядає феномен «класичного» українського авангарду в історичному, мистецтвознавчому, соціально-психологічному аспектах. Подано аналіз праць провідних спеціалістів у цій галузі (Д. Горбачов, Н. Асєєва, Л. Савицька та ін.). Український авангард – мистецька течія, що базується на теоретичній і філософській платформі, а також практиці, створеній безпосередньо українськими художниками та майстрами. Проте, поряд із характеристиками української ментальності (переважання серця над інтелектом, мрійливість, пасивність, поетичність, ліризм, фантазійність, динаміка, декоративність) в українському авангарді присутні типові риси інших культур і притаманна агресивність саме поняття «авангард». Отже, український авангард – це, насамперед, європейське мистецтво початку ХХ ст., що яскраво підкреслює його теорія. Співвідношення та протистояння інтернаціонального та національного лежало в основі українського авангарду. Сучасна культура демонструє нагальну потребу в національній самоідентифікації культурних явищ і процесів. Численні наукові праці вже представляють обґрунтування національного аспекту феномену українського авангарду.</p> Олена Щокіна Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316169 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 ОДЕСЬКА ТА МЮНХЕНСЬКА СЕЦЕСІЇ: ЗВ’ЯЗКИ ТА ВПЛИВИ http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316170 <p>У статті розглядаються співпраця митців із Одеси та Мюнхену та три виставкові проєкти, які визначили художню атмосферу в Одесі в роки перед Першою світовою війною. Конкретно мова йде про два Салони Іздебського та 3-тю Весняну виставку Товариства незалежних. Ці виставки розглядаються не в локальному контексті, а в контексті тенденцій європейського модернізму. Це дозволяє зрозуміти природу художніх процесів південноукраїнського мистецтва і за аналогією означити їх як Одеську сецесію, вказати на результати двостороннього впливу, а також поставити питання про справжні межі європейського культурного простору.</p> Ліана Кришевська Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316170 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 УКРАЇНСЬКЕ ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО У СУЧАСНОМУ ВИСТАВКОВОМУ ПРОЕКТІ: ДОСВІД СПРОТИВУ http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316171 <p>У статті розглянуто репрезентування українського мистецтва у сучасному світовому музейному просторі. Особливу увагу автори звертають на художні практики останнього століття. Важливою є ідея поєднання художніх та соціально-історичних трансформацій. На думку авторів, українське образотворче мистецтво виступає як своєрідний «архів» епохи, що фіксує та реагує на карколомні історичні події та зміни. Показовою для артикуляції зазначених ідей була виставка «Калейдоскоп історій. Українське мистецтво 1912–2023», що відбулася у дрезденському музею Альбертінум влітку 2023 року. Мистецьке дзеркало дало можливість залучити глядачів до міркувань про складні шляхи формування української ідентичності. При зіткненні з непроговореним та складним саме мистецтво запрошує глядача пройти шлях зібраних по крихтці досвідів та історій, що описують різноманітну, але спільну історію України.</p> Ніна Ковальова, Віктор Левченко Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316171 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 САКРАЛЬНЕ ЧИ ДЕКОРАТИВНЕ? (ЗМІНА ФУНКЦІЙ БУДДИСТСЬКОЇ ПЛАСТИКИ В XVII СТОЛІТТІ) http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316172 <p>Одними з контроверзійних для атрибуції культурних артефактів буддистського мистецтва є сакральна пластика XVII століття. Саме в цей час у країнах Східної Азії, незважаючи на різні соціально-історичні та світоглядні процеси, буддистське мистецтво стає значно більш декоративним і доступним для більшої кількості людей. Сакральна пластика виглядає сакральною, але перестає бути уніфікованим, храмовим елементом буддистського мистецтва. Її іконографія майже наслідує закриту для загалу систему канонів, але її функції все більше зміщуються в площину декоративного, у сферу краси.</p> <p>У цьому дослідженні запропоновано новий етап диференціації буддистського мистецтва, що дозволить у майбутньому краще зрозуміти структуру його безмежного універсуму і потенційно вплинути на незаконну торгівлю творами мистецтва.</p> Крістіна Золотарьова Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316172 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300 ТАТУЮВАННЯ: КУЛЬТУРОЛОГІЧНЕ ЗНАЧЕННЯ http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316173 <p>Тату є невід’ємною частиною людської культури: одним з перших проявів креативу та творчих зусиль у людини як виду; воно мало і має провідне місце в багатьох традиціях народів світу. Але зараз, ставлення суспільства до татуювання та людей, які мають малюнки на тілі – негативне, як до маргінального та антисоціального явища. Це пов’язано із тим, що татуювання, дійсно, довгий час не сприймалося, через своєрідні естетичні переконання та релігійні заборони.</p> Андрій Сечко Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://doksa.onu.edu.ua/article/view/316173 чт, 27 чер 2024 00:00:00 +0300