УКРАЇНСЬКО-РОСІЙСЬКИЙ ВІЙСЬКОВИЙ КОНФЛІКТ В АМЕРИКАНСЬКОЇ, НІМЕЦЬКОЇ ТА УКРАЇНСЬКОЇ ПОЛІТИЧНОЇ КАРИКАТУРІ: КІЛЬКІСНИЙ ТА ЯКІСНИЙ АНАЛІЗ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2410-2601.2019.1(31).186389Ключові слова:
політична карикатура, креолізований текст, конфлікт, фрейм, контент-аналіз, категорія, метафора, сценарійАнотація
Стаття присвячена висвітленню українсько-російського військового конфлікту в американських, німецьких та українських політичних карикатурах. Матеріал дослідження складають 535 політичних карикатур, опублікованих на веб-галереях США, ФРН та України: www.radiosvoboda.org/media/photogallery; www.paolo-calleri.de; w ww. s t u t t m a n n - k a r i k a t u re n . d e ; w ww. p o l i t i c a l c a r t o o n s . c o m . www.cagle.com.Часові рамки дослідження охоплюють березень 2014 - лютий 2016 року. Соціальний контекст дослідження сформували такі події: анексія Криму, аварія літака MH117, саміт Великої двадцятки в Брісбені, візити А. Меркель та Ф. Олланда в Україну, саміт G7 у Німеччині, Мінські переговори та ін. Політична карикатура є об’єктом дослідження різних наук: політології, культурології, прикладної лінгвістики (політичної лінгвістики і медіалінгвістики), семіотики, когнітивної лінгвістики, медіапедагогіки. Це пояснюється такими причинами: 1) карикатура є поліаспектним медіафеноменом і водночас засобом політичної комунікації та критики соціальних недоліків; вони впливають на формування картини світу та відображають порядок денний суспільства; 2) карикатура є соціально-культурним феноменом, який має точну локальну і часову прив’язку. 3) політична карикатура є ефективним засобом формування іміджу країни, народу чи окремого політика. З погляду медіалінгвістики політична карикатура є креолізованим (гібридним, мультимодальним) текстом. Автори політичної карикатури поєднують різні культурні коди для реалізації когнітивних і комунікативних цілей, використовуючи мінімум вербальних та невербальних засобів. Розкодування такого тексту відбувається на двох рівнях: візуальному/невербальному (символи, візуальні метафори, метафоричні сценарії, візуальні фрейми) і на вербальному (підписи, заголовки, вставки, фрази персонажів). Таке подвійне розкодування забезпечує цілісне сприйняття політичної карикатури і посилює її комунікативний ефект. Дискурсивний вимір українсько-російського військового конфлікту був проаналізований за допомогою кількісних та якісних методів (контент-аналіз, фреймовий аналіз, мультимодальний дискурс-аналіз). Таке поєднання методів забезпечила об’єктивні та надійні результати.
Посилання
Achtenberg, Ch. (1998) Karikatur als Quelle. Determinanten sozialwissenschaftlicher Interpretation, Frankfurt a. M. u. a.: Peter Lang (Europäische Hochschulschriften: Reihe XXXI, Politikwissenschaft 372); 240 S.
Boulding, К. (1969) National Images and International systems, in: J. N. Rosenau (Ed.) International Politics and Foreign Policy, New York: Free Press.
El Refaie (2009) Multiliteracies: How Readers interpret political cartons, in: Visual Communication, 8 (2), 75
Entman, R. (1993) Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm, in: Journal of Communication, 43(4), Autumn.
Final Report on the Meaning of Armed Conflict in International Law. The Hague Conference (2010). Use of Force. Retrieved from: http://www.rulac.org/assets/downloads/ILA_report_armed_conflict_2010.pdf
Grishaeva, L. I. (2013) The potential of caricature as an object of humanitarian research, in: Language, communication and social environment, I. 11, Voronezh,. pp. 61-79.
Javorska, G. M. (2016) Hybrid War as a Discursive Construct, in: Strategic Priorities, № 4 (41).
Knieper, T. (2002) Die politische Karikatur: eine journalistische Darstellungsform und deren Produzenten, H. von Halem, 346 S.
Sorokin, Y. A. (1990) Creolized texts and their communicative function, in: Optimization of speech influence, Moscow: Nauka, 240 p.
Voroshilova, M. B. (2013) Political Creolized Text: Keys to read, Ural. State pedagogical Institute, Yekaterinburg, 194 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Докса
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).