УКРАЇНСЬКО-РОСІЙСЬКИЙ ВІЙСЬКОВИЙ КОНФЛІКТ В АМЕРИКАНСЬКОЇ, НІМЕЦЬКОЇ ТА УКРАЇНСЬКОЇ ПОЛІТИЧНОЇ КАРИКАТУРІ: КІЛЬКІСНИЙ ТА ЯКІСНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

  • Орест Семотюк Львівський національний університет ім. Франка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18524/2410-2601.2019.1(31).186389

Ключові слова:

політична карикатура, креолізований текст, конфлікт, фрейм, контент-аналіз, категорія, метафора, сценарій

Анотація

Стаття присвячена висвітленню українсько-російського військового конфлікту в американських, німецьких та українських політичних карикатурах. Матеріал дослідження складають 535 політичних карикатур, опублікованих на веб-галереях США, ФРН та України: www.radiosvoboda.org/media/photogallery; www.paolo-calleri.de; w ww. s t u t t m a n n - k a r i k a t u re n . d e ; w ww. p o l i t i c a l c a r t o o n s . c o m . www.cagle.com.Часові рамки дослідження охоплюють березень 2014 - лютий 2016 року. Соціальний контекст дослідження сформували такі події: анексія Криму, аварія літака MH117, саміт Великої двадцятки в Брісбені, візити А. Меркель та Ф. Олланда в Україну, саміт G7 у Німеччині, Мінські переговори та ін. Політична карикатура є об’єктом дослідження різних наук: політології, культурології, прикладної лінгвістики (політичної лінгвістики і медіалінгвістики), семіотики, когнітивної лінгвістики, медіапедагогіки. Це пояснюється такими причинами: 1) карикатура є поліаспектним медіафеноменом і водночас засобом політичної комунікації та критики соціальних недоліків; вони впливають на формування картини світу та відображають порядок денний суспільства; 2) карикатура є соціально-культурним феноменом, який має точну локальну і часову прив’язку. 3) політична карикатура є ефективним засобом формування іміджу країни, народу чи окремого політика. З погляду медіалінгвістики політична карикатура є креолізованим (гібридним, мультимодальним) текстом. Автори політичної карикатури поєднують різні культурні коди для реалізації когнітивних і комунікативних цілей, використовуючи мінімум вербальних та невербальних засобів. Розкодування такого тексту відбувається на двох рівнях: візуальному/невербальному (символи, візуальні метафори, метафоричні сценарії, візуальні фрейми) і на вербальному (підписи, заголовки, вставки, фрази персонажів). Таке подвійне розкодування забезпечує цілісне сприйняття політичної карикатури і посилює її комунікативний ефект. Дискурсивний вимір українсько-російського військового конфлікту був проаналізований за допомогою кількісних та якісних методів (контент-аналіз, фреймовий аналіз, мультимодальний дискурс-аналіз). Таке поєднання методів забезпечила об’єктивні та надійні результати.

Посилання

Achtenberg, Ch. (1998) Karikatur als Quelle. Determinanten sozialwissenschaftlicher Interpretation, Frankfurt a. M. u. a.: Peter Lang (Europäische Hochschulschriften: Reihe XXXI, Politikwissenschaft 372); 240 S.

Boulding, К. (1969) National Images and International systems, in: J. N. Rosenau (Ed.) International Politics and Foreign Policy, New York: Free Press.

El Refaie (2009) Multiliteracies: How Readers interpret political cartons, in: Visual Communication, 8 (2), 75

Entman, R. (1993) Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm, in: Journal of Communication, 43(4), Autumn.

Final Report on the Meaning of Armed Conflict in International Law. The Hague Conference (2010). Use of Force. Retrieved from: http://www.rulac.org/assets/downloads/ILA_report_armed_conflict_2010.pdf

Grishaeva, L. I. (2013) The potential of caricature as an object of humanitarian research, in: Language, communication and social environment, I. 11, Voronezh,. pp. 61-79.

Javorska, G. M. (2016) Hybrid War as a Discursive Construct, in: Strategic Priorities, № 4 (41).

Knieper, T. (2002) Die politische Karikatur: eine journalistische Darstellungsform und deren Produzenten, H. von Halem, 346 S.

Sorokin, Y. A. (1990) Creolized texts and their communicative function, in: Optimization of speech influence, Moscow: Nauka, 240 p.

Voroshilova, M. B. (2013) Political Creolized Text: Keys to read, Ural. State pedagogical Institute, Yekaterinburg, 194 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-09

Номер

Розділ

СМІХ І КОМІЧНЕ В МИСТЕЦТВІ