ТРАГЕЙН-ОДІЯ ТА КОМОС-ОДІЯ ЯК «ПІСНІ ЇЖІ ТА ПИЯЦТВА» У РЕКОНСТРУКТИВНОМУ СЕМІОЗИСІ ОЛЬГИ ФРЕЙДЕНБЕРГ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2410-2601.2020.1(33).211969Ключові слова:
трагедія, комедія, походження театрального мистецтва, семіотика культури, знак-їжа, універсалії культури, Ольга ФрейденбергАнотація
Концепція метафор первісної свідомості О. Фрейденберг дозволяє відновити вже втрачені смисли речей, явищ, процесів культури. Застосування цієї концепції до пошуку автентичних джерел трагедії та комедії дозволило переглянуті застарілі погляди на походження цих видів драми. Домінуючим моментом генезису трагедії та комедії була аліментарність («метафора їжі»), і тому вони беруть свій початок не з «пісні козлів (трагос-одії»), і не зовсім з «веселої пісні» (комед-одії), а з «одій» їжі (трагейн-одія) та з обряду комосу з його обжерством, пиятикою та ще й із прилюдним «шлюбом», оспіваних у «пісні весілля» (комос-одія).Посилання
Braginskaya, N. V. (1988a) Vvedenie k state O. M. Frejdenberg «Ejrena» Aristofana [Introduction to the O. M. Frejdenberg`s article «Airen» by Aristophanes], in: Arhaicheskij ritual v folklornyh i ranneliteraturnyh pamyatnikah, Moskva: Nauka, pp. 221-223.
Braginskaya, N. V. (1988b) Tragediya i ritual u Vyacheslava Ivanova [Tragedy and ritual in the works of Vyacheslav Ivanov], in: Arhaicheskij ritual v folklornyh i ranneliteraturnyh pamyatnikah, Moskva: Nauka, pp. 294- 329.
Kyrylyuk, O. S. (2003) «Dijsnist» obryadu ta «tekst» kazky: proryv paradygmy` (V. Ya. Propp ta O. M. Frejdenberg) [The «reality» of the rite and the «text» of the tale: a breakthrough of the paradigm (V.Ya. Propp and O.M. Frejdenberg], in: Filosofsko-antropologichni studiyi. Kyiv: Stylos, pp. 335- 338.
Kyrylyuk, O. S. (2004) Nezvychni znachennya zvychnyx rechej («Metafory pervisnoyi svidomosti» Olgy Frejdenberg ta universaliyi kultury) [Unusual meanings of ordinary things («Metaphors of primitive consciousness» by Ol`ga Frejdenberg and the universals of culture], in: Filosofski poshuky, vyp. 17-18, Lviv-Odesa: IFLIS-LFS «Cogito», pp. 172-182.
Mudragej, N. S. (2008) Antichnyj mif i ego rol v vozniknovenii filosofii (izuchaya nasledie Olgi Mihajlovny Frejdenberg, [Antique myth and its role in the emergence of philosophy (Study of the scientific heritage of Olga Mikhailovna Frejdenberg), in: Filosofskie nauki, Moskva, ¹ 11, pp. 107-120.
Tragediya (2020), in: Vikipediya. Retrieved May 20, 2020 from: https:// uk.wikipedia.org/wiki/tragediya
Frejdenberg, O. M. (1926) Ideya parodii: (nabrosok k rabote) [The idea of a parody: (preliminary notes on the development of the topic)], in: Sbornik statej v chest S. A. Zhebeleva. Leningrad, pp. 378–396. Elektronnyj arhiv O. M. Frejdenber. Retrieved May 23, 2020 from: http://freidenberg.ru/Docs/ Nauchnyetrudy/Stat’i/Idejaparodii?skip=16&view=#start
Frejdenberg, O. M. (1998) Mif i literatura drevnosti [The myth and literature of antiquity]. 2-e izd., Moskva: Izd. firma «Vost. lit.» RAN, 800 p.
Frejdenberg, O. M. (1997) Poetika syuzheta i zhanra [Poetics of plot and genre]. Moskva: Izd. «Labirint», 448 p.
Frejdenberg, O. M. (1988) Sistema literaturnogo syuzheta [System of literary plot], in: Montazh (Literatura, Iskusstvo, Teatr, Kino). Moskva, pp. 216- 236.
Frejdenberg, O. M. (1990) Utopiya. (Glava iz neopublikovannoj monografii «Semantika kompozicii «Trudov i dnej» Gezioda») [Utopia. (The chapter from the unpublished monograph «Semantics of the composition of Works and Days of Hesiod» ], in: Voprosy filosofii. Moskva, № 5, pp. 148-167.
Comic (2020), in: WorldSence.eu.Dictionary. Retrieved May 19, 2020 from: https:/ /www.wordsense.eu/komik/#Ancient%20Greek
Comoedia (1885), in: Fridrikh Lyubkers Realnyi slovar klassicheskikh drevnostey (Classic Reprint), pp. 315-318. Retrieved May 17, 2020 from: https://ru.wikisource.org/wiki/РСКД/Comoedia#cite_ref-1
kom (2020), in: Greek morphological index. Retrieved May 27, 2020 from: https:/ /morphological_el.enacademic.com/215515/kom%27
komos (2020), in: Greek-English etymological dictionary. Retrieved May 27, 2020 from: https://etymology_el_en.enacademic.com/4124/komos
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Докса
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).