DOI: https://doi.org/10.18524/2410-2601.2020.1(33).211976

КОМІЧНЕ В КІНЕТИЧНОМУ МИСТЕЦТВІ І МЕТАМАШИНАХ-БЕШКЕТНИКАХ ЖАНА ТЕНГЛІ

О. Щокіна

Анотація


На противагу ліриці абстрактного живопису кінетичне мистецтво за допомогою комічного оголює проблеми сучасності. Сарказм, гротеск, іронія – це найпоширеніші художні прийоми представників кінетізму. Хуліганячі метамашини Жана Тенглі через парадоксальні образи, що викликають подив і сміх, виявляються емоційною, естетичною формою реакції на соціальні, технічні та політичні проблеми. Комічне надає художнику безмежних можливостей для серйозно-жартівливого поводження із упередженнями свого часу. У статті досліджується комічне як основа кінетичного мистецтва, а зокрема метамашин основоположника кінетичного мистецтва Жана Тенглі. Його динамічні скульптури втілюють органічність елементів сміхової культури і комічних засобів.

Ключові слова


комічне; метамашини; кінетичне мистецтво; сміх; іронія; гротеск

Повний текст:

PDF

Посилання


Ku, K. (2019) Raspad. Sut sovremennogo iskusstva. [The essence of modern art] Moskva; Berlin: Direktmedia Pablishing, 131 p. Retrieved April 18, 2020, from https://books.google.com.ua/

Kulik, I. (2015) Zhan Tengli — Roman Zigner [Jean Tinguely-Roman Signer]. Obrazovatelnyj centr Muzeya «Garazh»,lekciya № 7, cikl lekcij: nesimmetrichnye podobiya. [Videozapts]. Retrieved April 18, 2020, from https://www.youtube.com/watch?v=ut_WP1LJMc0&vl=ru

Obrist, H.-U. (2012) Kratkaya istoriya kuratorstva [A brief history of supervision]. Moskva: Ad Marginem, Retrieved April 18, 2020, from https:// artguide.com/posts/251-khans-ul-rikh-obrist-kratkaia-istoriia-kuratorstvam-ad-marginem-2012-281.

Pigulevskij V. (2002) Ironiya i vymysel: ot romantizma k postmodernizmu [Irony and Fiction: From Romanticism to Postmodernism]. Rostov-na-Donu: Foliant, 418 p. Retrieved April 18, 2020, from: http://www.urgi.info/ urgiinfofiles/sites/pigulevsky-ironiya/

Herrmann, H.-K. (2010) Meta-mehanika. Teatr mashin Zhana Tengli [Meta mechanics. Car Theater Jean Tinguely], v: Logos, Moskva, № 1 (74), p. 137. Retrieved April 18, 2020, from http://www.logosjournal.ru/arch/31/ art_271.pdf .

Shnajder E. (2015) Anish Kapur. Moya alaya rodina [Anish Kapoor. My scarlet homeland], v: Katalog vystavki v Evrejskom muzee i centre tolerantnosti, Moskva: Evrejskij muzej i centr tolerantnosti, pp. 22–23.

Kuh, K. (1965) Recent Kinetic Art. In Nature and Art of Motion. New York: Studio Vista, p. 116. Conil-

Lacoste, M. (1989) L’Еnergie de l’insolence. Paris: Edition de la Diffеrence, p. 33. De Saint-

Phalle, N. (2010) et Jean Tinguely: les Bonnie and Clyde de l’art [Videozapis], dokumentalnyj film, rezh. Faure, Louise, Zorn Production; DVD video (55 min): couleur (PAL), sonore; En ligne. Retrieved April 18, 2020, from https://www.youtube.com/watch?v=3y-I-KpxiG8.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Ку, К.  (2019) Распад. Суть современного искусства. Москва;  Берлин: Директмедиа Паблишинг, 131 с. Дата звернення: 18.04.2020. Режим доступу:  https://books.google.com.ua/.

Кулик, И. (2015) Жан Тэнгли — Роман Зигнер. Образовательный центр Музея «Гараж»,лекция  №  7,  цикл  лекций:  несимметричные  подобия. [Видеозаптсь]. Дата  звернення:  18.04.2020. Режим  доступу:  https:// www.youtube.com/watch?v=ut_WP1LJMc0&vl=ru.

Обрист, Х.-У. (2012) Краткая история кураторства. Москва: Ad Marginem, Дата звернення: 18.04.2020. Режим доступу:  https://artguide.com/posts/ 251-khans-ul-rikh-obrist-kratkaia-istoriia-kuratorstva-m-ad-marginem-2012- 281.

Пигулевский  В.  (2002 )  Ирония и вымысел: от романтизма к постмодернизму. Ростов-на-Дону: Фолиант,  418  с. Дата  звернення: 18.04.2020.  Режим  доступу:  http://www.urgi.info/urgiinfofiles/sites/ pigulevsky-ironiya/.

Херрманн, Х.-К. (2010) Мета-механика. Театр машин Жана Тэнгли, в: Логос, Москва, № 1 (74), с. 137. Дата звернення: 18.04.2020. Режим доступу: http://www.logosjournal.ru/arch/31/art_271.pdf.

Шнайдер Э. (2015) Аниш Капур. Моя алая родина, в: Каталог выставки в Еврейском музее и центре толерантности,  Москва: Еврейский музей и центр толерантности, сс. 22–23.

Kuh, K. (1965) Recent Kinetic Art. In Nature and Art of Motion. New York: Studio Vista, 116 р.

Conil-Lacoste, M. (1989) L’Еnergie de l’insolence. Paris: Edition de la Diffеrence, 33 р.

De Saint-Phalle, N.  (2010) et Jean Tinguely: les Bonnie and Clyde de l’art [Видеозапись],  документальный фильм,  реж.  Faure,  Louise,  Zorn Production; DVD vidеo (55 min): couleur (PAL), sonore; En ligne. Дата звернення:  18.04.2020.  Режим  доступу:  https://www.youtube.com/ watch?v=3y-I-KpxiG8.





Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.