ІНТУЇЦІЯ ТА ІРОНІЯ ЯК ЗАСОБИ ПІЗНАННЯ В ТЕОРІЯХ АДЕПТІВ МИСТЕЦТВА УКРАЇНСЬКОГО АВАНГАРДУ ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • Олена Щокіна Одеський національний політехнічний університет, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18524/2410-2601.2020.2(34).218102

Ключові слова:

інтуїція, іронія, український авангард, пізнання раціональність

Анотація

Основою теорії і практики авангардної творчості стають інтуїція та іронія. Саме через інтуїцію та іронію, яка проявляється часом у гротеску або висміюванні, авангард намагався руйнувати традиції та створювати нове мистецтво і цінності. Особливої уваги в статті надано теоретичним працям митців, які стояли біля витоків українського авангарду та вплинули на його розвиток: В. Кандинського, К. Малевича, О. Архипенка. Митці проголошують перевагу інтуїції над практичним розумом, підкреслюючи складну глибоку сутність інтуїції, оскільки розум і раціональність використовують лише зовнішні прояви реальності, тобто наукові факти, закони, логіку, нехтуючи мінливістю, спонтанністю людських почуттів та емоцій, як несуттєвих у пізнаннях. Саме іронічне ставлення до можливостей раціональності дає поштовх розквіту інтуїції.

  

Біографія автора

Олена Щокіна, Одеський національний політехнічний університет

Olena Shchokina

Посилання

Arhipenko, O. (1993) Teoretichni notatki [Theoretical notes], v: Nash kraj: ukrayinskij kulturologichnij almanah, Kyiv, Dovira, vyp. 5 (7), pp. 208—255.

Baranov-Rossine, V. V. Pisma V. Kandinskomu [Letters to V. Kandinsky]. Arhiv G. Myunter i I. Ajhnera. Gorodskaya galereya Lenbahaus. Myunhen (Svedeniya polucheny ot V. Abramova).

Branskij, V. (1999) Iskusstvo i filosofiya. Rol filosofii v formirovanii vospriyatiya hudozhestvennogo proizvedeniya na primere istorii zhivopisi [Art and Philosophy. The role of philosophy in the formation of the perception of a work of art on the example of the history of painting], Kaliningrad, Yantarnyj skaz, 703 p.

Grinbaum, A. (1910) K filosofii sovremennogo iskusstva [Towards the Philosophy of Modern Art], v: Mezhdunarodnaya hudozhestvennaya vystavka «Salon 2», Odessa, Trud, pp. 6 - 10.

Kandinskij, V. (2001) Tochka i liniya na ploskosti [Point and line on a plane]. Sankt-Peterburg, Azbuka, 560 p.

Kanishina, N. (1999) Hudozhno-estetichni zasadi ukrayinskogo avangardnogo mistectva pershoyi tretini 20 stolittya [Artistic and aesthetic ambush of the Ukrainian avant-garde art of the first third of the XX century]. Avtoref. dis. na zdobuttya nauk. stupenya. kand. filosof. nauk: spec. 09.00.08 «Estetika», Kyiv, 20 p.

Kubrish, N. (2004) Mifopoetika skulpturi O. Arhipenka ta I. Kavaleridze [Mythopoetics of sculpture by O. Archipenko and I. Kavaleridze]. Avtoref. dis. na zdobuttya nauk. stupenya kand. mistectvoznavstva: 17.00.05 «Obrazotvorche mistectvo», Odesa, 20 p.

Kulikova, I. (1974) Filosofiya i iskusstvo modernizma [Philosophy and Art of Modernism], Moskva, Politizdat, 160 p.

Malevich, K. (2001) Chernyj kvadrat [Black square], Sankt-Peterburg, Azbuka, 576 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-07

Номер

Розділ

СМІХ МИСТЕЦТВА ТА МИСТЕЦТВО СМІХА