DOI: https://doi.org/10.18524/2410-2601.2020.2(34).218106

МЕТАМОДЕРНІЗМ ЯК СПОСІБ КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЇ СУЧАСНОСТІ В САТИРИЧНИХ ТРАГІКОМЕДІЯХ ПАОЛО СОРРЕНТІНО

Олена Петриківська

Анотація


Стаття посвячена реконструкції метамодерністського дискурсу іронії через його художні переробки в сатиричних трагікомедіях італійського режисера Паоло Соррентіно. Такий формат обговорення «проблеми метамодернізму» дозволяє отримати більш об’ємне уявлення про досвід сучасності. Відносно предмета статті реалізований філософсько-антропологічний підхід. Експлікована метамодерністська інтерпретація сучасності, особливості кіномови П. Соррентіно, виявлені концептуальні підстави культурної програми метамодернізму.

 


Ключові слова


постмодернізм; метамодернізм; іронія; естетизація; інтерпретація; афект; нова щирість

Посилання


Agamben, D. (2007) Iskusstvo, bez-dejatelnost, politika [Art, no-activity, politics], in Sociologicheskoe obozrenie, t. 6, № 1, pp. 41–46.

Aronson, O., Petrovskaja, E. (2014) Chto ostaetsja ot iskusstva [What remains of art], Moskva, Institut problem sovremennogo iskusstva, 344 p.

Bojm, S. (2019) Budushhee nostal’gii [The future of nostalgia], per. s angl. Strugach A., Moskva, NLO, 680 p.

Vattimo, D. (2002) Prozrachnoe obshhestvo [Transparent society], per. s it. Novikova, D., Moskva, Logos, 128 p.

Vermjulen, T., van den Akker, R. (2015) Zametki o metamodernizme [Notes on Metamodernism]. Retrieved April 25, 2020 from http:// metamodernism.ru/ notes-on- metamodernism/.

Gilen, P. (2015) Bormotanie hudozhestvennogo mnozhestva. Globalnoe iskusstvo, politika i postfordizm [The mumbling of the art set. Global art, politics and post-Fordism], per. Tabenkina M., Moskva, Ad Marginem, 288 p.

Gornyh, A. (2016) Kak my dozhili do nastojashhego kino [How We Lived to the Real Movie], in Sinij divan. Filosofsko-teoreticheskij zhurnal. Pod redakciej Eleny Petrovskoj, vyp. 21, Moskva, Tri kvadrata, pp. 194–219.

Deljoz, Zh., Gvattari, F. (1998) Chto takoe filosofija? [What is philosophy?], per. s fr. Zenkina, S. N., Moskva, Institut jeksperimental’noj sociologii, Spb., Aletejja, 288 p.

Kakoj modern? Filosofskie refleksii nad situaciej post/nedo/after-post/postpost…modernizma (2010) [What is modern? Philosophical reflections on the situation of post / under / after-post / post-post ... modernism], pod red. Starodubcevoj, L. V., Harkov, HNU imeni V. N. Karazina, 374 p.

Metamodernizm. Istorichnost. Affekt i Glubina posle postmodernizma (2020) [Metamodernism. Historicity, Affect and Depth after Postmodernism], per. s angl. Lipki, V. M., vstup. st. Pavlova, A. V.] Moskva, RIPOL klassik, 496 p.

Osborn, P. (2019) Globalnoe Novoe vremja i sovremennost [Global modernity and modernity], in: Hudozhestvennyj zhurnal. № 109. Retrieved April 25, 2020, from http://moscowartmagazine.com/issue/93/article/2061.

Pavlov, A.V. (2019) Postpostmodernizm: kak socialnaja i kulturnaja teorii objasnjajut nashe vremja [Post-postmodernism: how social and cultural theories explain our time], Moskva, Izdatelskij dom «Delo» RANHiGS, 560 p.

Petrovskaja, E. (2019) Vozmushhenie znaka. Kultura protiv transcendencii [Indignation of the sign. Culture versus transcendence], Moskva, Common place, 288 p.

Petrovskaja, E. V. (2010) Teorija obraza [Image theory], Moskva, RGGU, 281 p.

Plahov, A.S. (2017) Rezhissery nastojashhego, t. 1. Vizionery i megalomany [Directors of the present. T. 1. Visionaries and megalomaniacs]. Moskva, Palmira, 312 p.

Plesner, H. (2004) Stupeni organicheskogo i chelovek: Vvedenie v filosofskuju antropologiju [The Steps of the Organic and Man: An Introduction to

Philosophical Anthropology], per. s nem. Gardzhikurbanova, A. G., Moskva, ROSSPEN, 368 p.

Tarhanova, K. (2017) Period pervogo infarkta. «Molodoj papa», rezhisser Paolo Paolo Sorrentino], in: Iskusstvo kino. Janvar № 1. Retrieved April 20, from old.kinoart.ru/archive/2017/01/period-pervogo-infarkta-molodoj-paparezhisser-paolo-sorrentino.

Shavlohova, A., Shental, A. (2016) Grjem Harman: «Za jestetikoj – budushhee filosofii». Filosof, kotoryj prevratilsja v demonicheskuju zebru [Graham Harman: «Aesthetics is the future of philosophy». A philosopher who turned into a demonic zebra]. Retrieved April 25, 2020, from https:// www.colta.ru/articles/art/12175-grem-harman-za-estetikoy-buduscheefilosofii.

Jampolskij, M. B. (2018) Park kultury: kultura i nasilie v Moskve segodnja [Culture Park: Culture and Violence in Moscow Today], Moskva, Novoe izdatelstvo, 198 p.

Bishop, C. (2012) Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship, London, New York, Verso, 384 p.

Bunnell, N. (2015) Oscillating from a Distance: A Study of Metamodernism in Theory and Practice, in: Undergraduate Journal of Humanistic Studies. Spring, vol. I, pp. 1–8.

Hutcheon, L. (2002) The Politics of Postmodernism, New York, London, Routledge, 232 p.

O’Sullivan, S. (2001) The Aesthetic of Affect Thinking Art Beyond Representation, in: Angelaki Journal of Theoretical Humanities, vol. 6, #3 (December), pp. 126–140.

Rudrum, D., Stavris, N. (eds.) (2015) Supplanting the Postmodern. An Anthology of Writings on the Arts and Culture of the Early 21st Century. New York, London, New Delhi, Sydney, Bloomsbury Academic. 400 p.

Vermeulen, T. and van den Akker, R. (2010) Notes on Metamodernism, in: Journal of Aesthetics and Culture, # 2: pp. 1–14.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Агамбен, Дж. (2007) Искусство, без-деятельность, политика, в: Социологическое обозрение. Москва, т. 6, № 1, сс. 41–46.

Аронсон, О., Петровская, Е. (2014) Что остается от искусства. Москва: Институт проблем современного искусства, 344 с.

Бойм, С. (2019) Будущее ностальгии, пер. с англ. Стругач, А., Москва: НЛО, 680 с.

Ваттимо, Дж. (2002) Прозрачное общество, пер. с ит. Новикова, Д., Москва: Логос, 128 с.

Вермюлен, Т., ван ден Аккер, Р. (2015) Заметки о метамодернизме. Дата звернення 25.04.20. Режим доступу http: metamodernism.ru/notes-onmetamodernism/

Гилен, П. (2015) Бормотание художественного множества. Глобальное искусство, политика и постфордизм, пер. Табенкина М., Москва: Ад Маргинем, 288 с.

Горных, А. (2016) Как мы дожили до настоящего кино, в: Синий диван. Философско-теоретический журнал, вып. 21, Москва: Три квадрата, сс. 194–219.

Делёз, Ж., Гваттари, Ф. (1998) Что такое философия?, пер. с фр. Зенкина, С. Н., Москва: Институт экспериментальной социологии, Спб.: Алетейя, 288 с.

Какой модерн? Философские рефлексии над ситуацией пост/недо/afterpost/пост-пост… модернизма (2010), под ред. Стародубцевой, Л. В., Харьков: ХНУ имени В. Н. Каразина, 374 с.

Метамодернизм. Историчность, Аффект и Глубина после постмодернизма (2020), пер. с англ. Липки, В. М.; вступ. cт. Павлова, А. В., Москва: РИПОЛ классик, 496 с.

Осборн, П. (2019) Глобальное Новое время и современность, в: Художественный журнал, № 109. Дата звернення 25.04.20. Режим доступу http://moscowartmagazine.com/issue/93/article/2061.

Павлов, А. В. (2019) Постпостмодернизм: как социальная и культурная теории объясняют наше время, Москва: Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 560 с.

Петровская, Е. (2019) Возмущение знака. Культура против трансценденции, Москва: Common place, 288 с.

Петровская, Е. В. (2010) Теория образа, Москва: РГГУ, 281 с.

Плахов, А. С. (2017) Режиссеры настоящего, т. 1. Визионеры и мегаломаны, Москва: Пальмира, 312 с.

Плеснер, Х. (2004) Ступени органического и человек: Введение в философскую антропологию, пер. с нем. Гарджикурбанова, А. Г., Москва: РОССПЭН, 368 с.

Тарханова, К. (2017) Период первого инфаркта. «Молодой папа», режиссер Паоло Соррентино, в: Искусство кино. Январь № 1. Дата звернення 25.04.20. Режим доступу old.kinoart.ru/archive/2017/01/periodpervogo-infarkta-molodoj-papa-rezhisser-paolo-sorrentino.

Шавлохова, А., Шенталь, А. (2016) Грэм Харман: «За эстетикой – будущее философии». Философ, который превратился в демоническую зебру. Дата звернення 25.04.20. Режим доступу https://www.colta.ru/articles/art/12175-grem-harman-za-estetikoy-buduschee-filosofii.

Ямпольский, М. Б. (2018) Парк культуры: культура и насилие в Москве сегодня, Москва: Новое издательство, 198 с.

Bishop, C. (2012) Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship, L.–N.Y.: Verso, 384 p.

Bunnell, N. (2015) Oscillating from a Distance: A Study of Metamodernism in Theory and Practice, in: Undergraduate Journal of Humanistic Studies. Spring, vol. I, pp. 1–8.

Hutcheon, L. (2002) The Politics of Postmodernism, New York/London: Routledge, 232 p.

O’Sullivan, S. (2001) The Aesthetic of Affect Thinking Art Beyond Representation, in: Angelaki Journal of Theoretical Humanities, vol. 6. #3 (December), pp. 126–140.

Rudrum, D., Stavris, N. (eds.) (2015) Supplanting the Postmodern. An Anthology of Writings on the Arts and Culture of the Early 21st Century. New York, London, New Delhi, Sydney: Bloomsbury Academic, 400 p.

Vermeulen, T., van den Akker, R. (2010) Notes on Metamodernism, in: Journal of Aesthetics and Culture, # 2, pp. 1–14.





Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.