DOI: https://doi.org/10.18524/2410-2601.2020.2(34).218132

«РІШУЧА БОРОТЬБА ЗІ СМІХАЧАМИ-ОДИНАКАМИ»: ТВОРЕННЯ КОЛЕКТИВНИХ ІДЕНТИЧНОСТЕЙ ЗА ДОПОМОГОЮ СМІХОВИХ ПРАКТИК В РАДЯНСЬКОМУ СУСПІЛЬСТВІ

Катерина Єремєєва

Анотація


Стаття присвячена проблемі творення колективних ідентичностей в радянському суспільстві за допомогою сміхових практик. З’ясовано, що сміх в офіційному радянському дискурсі асоціювався з «народністю» та «стихією», які потребували організації та контролю. Зроблено висновок, що апелюючи до народної сміхової культури, радянські культурні діячі намагались виробити образ колективного «ми», по-різному використовуючи типовість та стереотипність з метою створення образів «Своїх» та «Чужих».

 


Ключові слова


інституалізований дискурс; сміхова культура; колективні практики; суб’ект та об’єкт гумору

Повний текст:

PDF

Посилання


Bakhtin, M. (1990) Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kultura srednevekovya i Renessansa [Francois Rabelais and its world], Moskva, Khudozhestvennaya literatura, 543 p.

Vishnya, O. (1959) Vot tak pishu [This is how I write], v: Sovetskiy fel’yeton, Moskva, Gospolitizdat, 528 p.

Dmitriyev, A. (1998) Sotsiologiya politicheskogo yumora [Sociology of the political humor], Moskva, Rossiyskaya politicheskaya entsiklopediya (ROSSPEN), 332 p.

Zamyatin, Ye (1998) Sochineniya [Works], Moskva, Kniga, 608 p.

Yeremyeyeva, K. (2018) Byty satyroyu: zhurnal «Perets» v sotsiokulturnomu seredovyshchi Radyanskoyi Ukrayiny [To beat by satire: the magazine «Pepper» in the socio-cultural environment of the Soviet Ukraine], Kharkiv, Rarytety Ukrayiny, 200 p.

Instruktsiya khudozhnikam-korrespondentam (khudkoram) (1924) [Instructions for correspondent artists (to artistic directors)], v: Krokodil, Vol. 26, Moskva, pp. 6–7.

Kalinin, I. (2013) Smekh kak trud i smekh kak tovar (stakhanovskoye dvizheniye i kapitalisticheskiy konveyyer [Laughter as labor and laughter as a commodity (the Stakhanov movement and the capitalist conveyor)], v: Novovoye literaturnoye obozreniye. vol. 121, Moskva, NLO, pp. 113–129.

Lunacharskiy, A. (1964) Budem smeyat’sya [Let’s laugh], v: Lunacharskiy, A. Sobr. soch.: Vol. 3. Moskva, Khudozhestvennaya literatura, 1964, pp. 78– 79.

Martin, R. (2009) Psikhologiya yumora [The psychology of humor], Spb., Piter, 480 p.

Mass, V., Erdan, N (1991) Zasedaniye o smekhe [Session about laughter], v: Moskva s tochki zreniya. Moskva, Iskusstvo, 368 p.

Narodni usmishky: anekdoty, zharty, dotepy, buval?shchyny, nebylytsi (1993) [Folk smiles: anecdotes, jokes, jokes, adventures, fables], Kyiv, Dnipro, 310 p.

Raykin, A. (1993) Vospominaniya [Memories], Spb., MP RITS «Kult-informpress», 448 p.

Trauberg, L. (1983) Mir naiznanku: Social’no-kriticheskie motivy v amerikanskoj kinokomicheskoj 1910–1930-h godov [The World Inside Out: Socio-Critical Motives in American Kinocomic 1910–1930s], Moskva, Iskusstvo, 304 p.

Ushakin, S. (2013) «Smekhom po uzhasu»: o tonkom oruzhii shutov proletariata [«Laughter in horror»: on the subtle weapon of the clowns of the proletariat], v: Novoye literaturnoye obozreniye: Teoriya i istoriya literatury, kritika i bibliografiya, vol. 3, SPb: NLO, pp. 130-162.

Fuko, M. (1996) Chto takoye avtor [What is an author], v: Fuko, M. Volya k istine: po tu storonu znaniya, vlasti i seksualnosti: raboty raznykh let, Moskva, Kastal. 448 p.

Fine, G. (1977) Humour in situ: The role of humour in small group culture in: It’s a funny thing, humour, NY, Pergаmon Press, pp. 315–318.

Long, D. (1988) Wit and humour in discourse processing in: Discourse Process. vol. 11 (1), pp. 35–60.

Scott, J. (1985) Weapons of the Weak: Everyday Forms of Peasant Resistance, New Haven, Yale University Press, 245 p.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Бахтин, М. (1990) Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса, Москва: Художественная литература, 543 с.

Вишня, О. (1959) Вот так пишу, в: Советский фельетон, Москва: Госполитиздат, 528 с.

Дмитриев, А. (1998) Социология политического юмора, Москва: РОССПЭН, 332 с.

Замятин, Е (1998) Сочинения. Москва: Книга, 608 с.

Єремєєва, К. (2018) Бити сатирою: журнал «Перець» в соціокультурному середовищі Радянської України, Харків: Раритети України, 200 с.

Инструкция художникам-корреспондентам (худкорам) (1924), в: Крокодил, № 26, Москва, сс.6–7.

Калинин, И. (2013) Смех как труд и смех как товар (стахановское движение и капиталистический конвейер, в: Нововое литературное обозрение, вып. 121, Москва: НЛО, сс. 113–129.

Луначарский, А. (1964) Будем смеяться, в: Собр. соч.: в 8 т. Т. 3. Москва: Художественная литература, 1964, сс. 78–79.

Мартин, Р. (2009) Психология юмора, СПб.: Питер, 480 с.

Масс, В., Эрдман, Н (1991) Заседание о смехе, в: Москва с точки зрения. Москва: Искусство, 368 с.

Народні усмішки: анекдоти, жарти, дотепи, бувальщини, небилиці (1993), Київ: Дніпро, 310 с.

Райкин, А. (1993) Воспоминания, СПб.: МП РИЦ «Культ-информ-пресс», 448 с.

Трауберг, Л. (1983) Мир наизнанку: Социально-критические мотивы в американской кинокомической 1910–1930-х годов, Москва: Искусство, 304 с.

Ушакин, С. (2013) «Смехом по ужасу»: о тонком оружии шутов пролетариата, в: Новое литературное обозрение: Теория и история литературы, критика и библиография, Вып. 3, СПб: НЛО, сс. 130–162.

Фуко, М. (1996) Что такое автор в: Воля к истине: по ту сторону знания, власти и сексуальности: работы разных лет, Москва: Касталь, 448 с.

Fine, G. (1977) Humour in situ: The role of humour in small group culture, in: It’s a funny thing, humour, NY: Pergаmon Press, pp. 315–318.

Long, D. (1988) Wit and humour in discourse processing in: Discourse Process, vol. 11 (1), pp. 35–60.

Scott, J. (1985) Weapons of the Weak: Everyday Forms of Peasant Resistance, New Haven: Yale University Press, 245 p.





Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.