ЧАС ЯК ФІЛОСОФСЬКА ПРОБЛЕМА: ВІД ПЛАТОНІЗМУ ДО ФЕНОМЕНОЛОГІЇ
Анотація
Проблема часу є однією із таких фундаментальних проблем, про які, напевно, можна говорити, що вони, одного разу поставши, вже ніколи не втрачають своєї актуальності, принаймні стосовно філософського аспекту. І найбільшим філософським завданням у такому разі є не відповісти на ці всі непрості питання, що складають таку проблему, а утримати їх. Тому метою даної статті, окрім історико- філософського аналізу, не є вирішення якогось із цих питань, яких ми будемо торкатися. Це означало б звузити і спростити їх, чого дуже не хотілося б, особливо враховуючи радикальну і рішучу позицію стосовно власних філософських прагнень тих великих постатей, концепції яких будуть розглядатися. Завдання вбачається у такому: прослідкувавши певні історико-філософські зв’язки, починаючи із сучасності і заглибившись аж до античної філософії – з метою прояснення деяких питань, що на них буде окремо вказано,– актуалізувати концепцію часу, створену Августином Блаженним. Її ще інколи називають психологічною, чи концепцією суб’єктивного часу, але термінологічний аспект проблеми не видається надто важливим у цьому контексті. Ми будемо прагнути досягнути чіткості того, про що йдеться, виходячи не з визначення понять, а шляхом розгортання певної низки міркувань, які прояснюють зміст самої концепції.
Посилання
Августин Аврелій. Сповідь.– К.: Основи, 1996.– 319 c.
Аксенов Г. Причина времени.– М.: Эдиториал УРСС, 2000.– 302 с.
Асмус В.Античная философия.– М.: Высшая школа, 1976.– 543 с.
Астапов В. Время и вечность в восточной патристике // Логос.– 2004.– №5 (44).– С. 84–96.
Борхес Х. Л. Думая вслух // Собр. соч. в 4 т.– Т. 3.– СПб.: Амфора, 2001.– С. 467–514.
Гайденко П. П. Время и вечность: парадоксы континуума // Вопросы
философии.– 2000.– № 6.– С. 118–126.
Гуссерль Э. Лекции по феноменологии внутреннего сознания времени // Гуссерль Э. Соб. соч.– Т. 1.– М.: Гнозис, 1994.– 192 с.
Майоров Г. Г. Формирование средневековой философии. Латинская
патристика.– М.: Мысль, 1979.– 440 с.
Нестерова О. Е. Историко-философские предпосылки учения Августина о соотношении времени и вечности // Историко-философский ежегодник.– М., 1986.– С. 35–47.
Павич М. Внутренняя сторона ветра. Роман о Геро и Леандре.– СПб.: Азбука, 1999.– 192 с.
Платон. Кратил // Платон. Соб. соч. в 4 т.– Т. 1.– М.: Мысль, 1994.– С. 23–78.
Платон. Парменид // Платон. Федон, Пир, Федр, Парменид.– М.: Мысль, 1999.– С. 346–412.
Платон. Тимей // Платон. Филеб; Госудаpство; Тимей; Кpитий.– М.: Мысль, 1999.– С. 397–476.
Плотин. Эннеады // Плотин. Соч. в 2-х т.– Т. 1.– К.: УЦИММ-ПРЕСС, 1995.– 239 с.
Тихонов А. „Время” как причина интерпретационных различий
философского текста (Платон и Хайдеггер) // Логос.– 2004.– №5 (44).– С. 73–83.
Хайдеггер М. Основные проблемы феноменологии.– СПб.: Высшая
религиозно-философская школа, 2001.– 445 с.
Экзистенциальная психология. Экзистенция.– М.: Апрель Пресс, ЭКСМО-Пресс, 2001.– 624 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).