ЛІНГВІСТИЧНА ІКОНОГРАФІЯ ТА МУЗИКА ЯК ОТІЛЕСНЕННЯ СМИСЛІВ

Автор(и)

  • Ольга Гомілко Інститут філософії імені Г. С. Сковороди НАН України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18524/2410-2601.2021.2(36).246778

Ключові слова:

музика, лінгвістична іконографія, емоції, дуалізм тіла та розуму, символічне, «семіотичне», «мати розум», «мати тіло», когнітивна цілісність, отілеснення смислу

Анотація

Взаємодія філософії та літератури знаходить своє уточнення у співвідношенні літератури та музики. Будучи відмінними жанрами мистецтва, література та музика виявляють багато спільного тоді, коли ми їх розглядаємо у теоретичному контексті подолання традиційної дихотомії розуму та тіла. Феномен так званої лінгвістичної іконографії унаочнює рух літератури за межі субстанційного розколу людини на розум та тіло. Музика також уникає цієї дихотомії, спростовуючи відмінність між субєктом та формою. Тоді форма не символізує або щось виражає, а являє собою музичний сенс. В обох випадках література та музика продукують отілеснені смисли, тобто такі, що лежать у самій реальності. Семантична бідність та фіксація на реальному лінгвістичної іконографії та музики уможливлюють процес отілеснення смислів. Сприйняття останніх передбачає задіяння не лише ментальних, але й тілесних здатностей людини у їх когнітивній цілісності.

Посилання

Snayder, T. (2020) Shlyakh do nesvobody: Rosiya, Yevropa, Ameryka [The path to freedom: Russia, Europe, America], perekl. z anhl. H. Herasym, Lviv, Choven, 391 p.

Ukrayinskyy Frazeolohichnyy Slovnyk. Z leksykohrafichnoyi systemy «Slovnyky Ukrayiny» [Ukrainian Phraseological Dictionary. From the lexicographic system “Dictionaries of Ukraine”] URL: http://getword.ru/ukr/slovari.php?word=%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B8+%D1%80%D0%BE%D0%B7%D1%83%D0%BC&table=uk_fraz

Deleuse, G. and Guattari, F. (1994) What Is Philosophy?, transl. by Hugh Tomlinson and Graham Burchell, Columbia University Press, New York, 253 p.

Hacker, P. M. S. (2014) An Intellectual Entertainment: A Dialogue on Mind and Body, in: Philosophy, vol. 89, № 350, October 2014, р. 511–535.

Hacker, P. M. S., Bennett (2003) Philosophical Foundations of Neuroscience. Blackwell, Oxford, and Malden, Mass., 480 p.

Hanslick, E. (1986) On the Musical Beautiful, transl. by G. Payzant, Hackett Publishing Company, 127 p.

Kania, A. (2013) Definition in The Routlegde Companion to Philosophy and Music. Ed. by Theodore Gracyk and Andrew Kania, London, Routlegde, 2013, p. 3–13.

Kristeva, J. (1984) Revolution in Poetic Language. New York, Columbia University Pres, 271 p.

Langer, S. (1942) Philosophy in a New Key: A Study in the Symbolism of Reason, Rite, and Art, Harvard University Press, 334 p.

Segel, H. (1998) Body Ascendant: Modernism and the Physical Imperative. Baltimore, The Johns Hopkins University Press, 282 p.

Wescott, W. R. (1971) Linguistic Iconism in Language, vol. 47, № 2 (Jun 1971), pp. 416–428.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-25

Номер

Розділ

СМИСЛОВІ ОБРІЇ ФІЛОСОФСЬКИХ РОЗВІДОК