«НЕФОТОГРАФІЧНЕ»: СЕРГІЙ БРАТКОВ ТА БОРИС МИХАЙЛОВ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2410-2601.2022.1(37).281827Ключові слова:
гра, театральність, карнавальне світовідчуття, театралізація життя, двосвітність, карнавальний сміх, художня творчість, міфологічні мотиви, соціокультурні норми, владні відносини, нефотографічнеАнотація
У статті проаналізовано ігрові передумови створення, способи здійснення та умови сприйняття творів Б. Михайлова та С. Браткова — мультимедійних інсталяцій «Жертва богу війни» та «Скринька для трьох літер», представлених у виставковому проєкті «Алхімічна капітуляція» Центру сучасного мистецтва Сороса в Севастополі в липні 1994 року. В результаті дослідження виявлено, С. Братков та Б. Михайлов обрали в якості художньої мови для проєкту «Алхімічна капітуляція» «нефотографічне» — мову карнавальних форм та карнавальних символів. Мультимедійна інсталяція «Жертва богу війни» поєднує в собі такі форми народної сміхової карнавальної культури: театрально-видовищні форми — гепенінг, зафіксований на відео, та три арт-об’єкти — асамбляжі, що були створені на основі фотографічних зображень. Мультимедійна інсталяція «Скринька для трьох літер» поєднує в собі різні форми народної сміхової карнавальної культури: театрально-видовищні форми — гепенінг, зафіксований на відео, артоб’єкти (скринька, дошка тощо); словесно-сміховий твір — пародійне висловлювання на дошці, а також одну з форм фамільярно-майданного мовлення. В обох інсталяціях міфологія матріархату отримує своє узагальнення та завершення в амбівалентному образі Великої матері — Матері–Землі. Автору вдалося показати застосовність концепції «народной сміхової культури» М. М. Бахтіна, а також герменевтики античного міфу О. Ф. Лосєва, тощо як критичних дискурсів для аналізу творів й проектів сучасного мистецтва на прикладі проекта киевского ЦСМС «Алхімічна капітуляція» (1994).
Посилання
Baere, B., de, Bratkov, S., Buden, B. and Seelig, T. (2008) Sergey Bratkov — Glory Days [Sergej Bratkow – Helden Zeiten], Zurich, Scheidegger & Spiess Verlag, 208 p. (in English & in German).
Bakhtin, M. (1965) Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kultura srednevekovya i Renessansa [Creativity of François Rabelais and the Folk Culture of the Middle Ages and the Renaissance], Moscow, Khudozhestvennaya literatura, 528 p. (in Russian).
Barshay, J. (1994) Artists Commandeer A Ukrainian Battleship. Available at: https://www.nytimes.com/1994/08/14/arts/artists-commandeer-a-ukrainian-battleship.html (Accessed: 01 April 2022).
Bernard-Kovalchuk, N. (2020) Kharkivska shkola fotografii: gra proty aparatu [Kharkiv School of Photography: a Game Аgainst the Аpparatus], Kharkiv, MOKSOP, 368 p. (in Ukrainian).
Chekh, N. B. (2022) Just playing: Valera and Natasha Cherkashin, in: Artistic Culture. Topical Issues, 18(1), pp. 146–153 (in Ukrainian). doi: 10.31500/1992-5514.18(1).2022.260444
Chekh, N. B. (2019) ‘Unfinished dissertation’ by Boris Mikhailov: structural and narrative analysis of the photo series, in: RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies” , Series, № 8(2) рр. 241–258 (in Russian). doi: 10.28995/2686-7249-2019-8-241-258
Irmscher, Y., Yone, P. (1989) Slovar antichnosti [Dictionary of Antiquity], per. z nim, Moscow, Progress, 704 p. (in Russian).
Kabakov, I. (1999) Slovar terminov moskovskoy konceptualnoy schkoly [Glossary of Terms of the Moscow Conceptual School], Moscow, Ad Marginem, 221 p. (in Russian).
Kuzma, М. and Benjamin, А. (1997) Alchemic Surrender, Vanmelle, ESSE Group, 120 р. (in English & in Ukrainian).
Kuzma, М. (1998) Personalny zhest yak sposib obmezhennya [Personal Gesture as a Method of Restriction] (in Ukrainian). Available at: http://chetver.com.ua/n13/kyzma.htm(Accessed: 01 April 2022).
Losev, A. F. (1957) Antichnaya mifologiya v eyo istoricheskom razvitii [Ancient Mythology in its Historical Development], Moscow, Gosudarstvennoe uchebno-pedagogicheskoe izdatelstvo Ministerstva obrazovaniya RSFSR, 618 p. (in Russian).
Manko, I. (2016) Sergiy Solonskiy: ‘Moy ded prodal korovy chtoby kupit tseysovskiy ob’ektiv’ [Sergei Solonsky: ‘My Grandfather Sold a Cow to Buy a Zeiss Lens’] (in Russian). Available at: http://www.korydor.in.ua/ua/voices/sergej-solonskij-moj-ded-prodal-korovu-chtoby-kupit-obektiv.html (Accessed: 01 April 2022).
Mihailov (Mikhailov), В. (1996) Die Dammerung & Am Boden (At Dusk & By the Ground), Köln, Oktagon Verlag (in German & in English).
Mikhailov, B. and Efimova, A. (2002) Filling Around, in: Beyond Memory: Soviet Nonconformist Photography and Photo-Related Works of Art, New Brunswick, Rutgers University Press, рр. 261–277.
Mikhailov, В. and Heese, L. (2020) Series of Four (Serie von Vier), Köln & Baden-Baden, Walther König Verlag & Staatliche Kunsthalle Baden-Baden, 180 p. (in English & in German).
Mikhailov, B. (2016) Boris Mikhailov. Diary, Köln, Walther König Verlag, 430 p.
Mikhailov, B. (2006) Crimean Snobbism, Tokio, Rat Hole Press.
Mikhailov, B. (2007) Suzi et Cetera, Köln, Walther König Verlag, 208 p.
Mikhailov, B. (2019) Suzi et Cetera (Part 2) , Palermo, 89 books Press, 204 p.
Mikhailov, B., Tupitsyn, M. and Schwarzenbach, A. (1998) Unfinished dissertation, Zürich, Scalo Verlag Ac, 220 p.
Mikhailov, B. (2020) Viscidity, PPP Editions Press.
Mikhailov, B. (2006, 2009) Yesterday’s Sandwich. London, Phaidon Press, 124 р.
Mikhailov, B. (2019) Yesterday’s Sandwich II. Tokyo, Super Labo, 90 р.
Pavlova, Т. (2021) Avanguard red and green. From «Blow theory» to «Kontact». Available at: http://www.vasa-project.com/gallery/ukraine-2/tatiana-2-essay.php (Accessed: 01 April 2022).
Sidlin, M. (2007) Iskusstvo brutalnoy ironii: pochemu Sergey Bratkov snimaet detey, omonovcev i metallurgov [The Art of Brutal Irony: Why Sergey Bratkov Takes Pictures of Children, Riot Police and Metallurgists] (in Russian). Available at: https://www.photographer.ru/cult/person/712.htm (Accessed: 01 April 2022).
Sidlin, M. (1996) Pidsumki sezonu 1994–95: poglyad zserdyny [Results of The 1994-95 Season: An Inside Look], in: Terra Incognita, No. 5, pp. 36–38 (in Ukrainian).
Yarkho, V. (1954) Aristophan [Aristophanes], Moskva, Gosudarstvennoe izdatelstvo hudozhestvennoj literatury, 133 р. (in Russian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).