ANT ЯК МЕТОД ДОСЛІДЖЕННЯ СОЦІАЛЬНОЇ РОЛІ МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.18524/2410-2601.2023.2(40).307202Ключові слова:
мистецтво, художня творча діяльність, акторно-мережева теорія, соціальний контекст, культурно-історичний процесАнотація
Пояснити природу такого складного явища, як мистецтво, намагалися мислителі та вчені протягом більш ніж двох з половиною тисячоліть. Вони розглядали цей феномен з різних точок зору: естетичної, філософської, психологічної та інших. Соціологічний інтерес до вивчення структури мистецтва та його функцій у суспільстві виник приблизно в другій половині ХІХ століття. Але ці дослідження в основному обмежувалися виявленням відносин між мистецтвом та суспільством у певний історичний період. Акторно-мережева теорія, яка стала самостійним методом дослідження трохи більше тридцяти років тому, пропонує принципово нову концепцію світу, як мережі взаємовідносин між однаково важливими учасниками побудови дійсності. Застосування основних положень ANT до мистецтва дозволить побачити в ньому дієвого актора соціальної мережі, який може визначати, змінювати та спрямовувати напрямок розвитку суспільства, а також чинити опір його провладним силам.
Посилання
Callon, M. (1987) Society in the Making: The Study of Technology as a Tool for Sociological Analysis, in: The Social Construction of Technological Systems, Cambridge, MIT Press, рр. 83–103.
Geertz, C. (1976) Art as a Cultural System. URL: http://hypergeertz.jku.at/GeertzTexts/Art_Cultural.htm
Gell, A. (1998) Art and Agency: An Anthropological Theory, Oxford and New York, Clarendon Press, 271 р.
Hennion, A. (2005) Pragmatics of Taste, in: The Blackwell Companion to the Sociology of Culture, Malden, Mass., Blackwell, рр. 131–144.
Latour, B. (2004) Politics of nature. How to Bring the Sciences into Democracy. Harvard University Press, 307 p.
Latour, B. (2005) Reassembling the Social. An Introduction to Actor-Network Theory, Oxford, UK, Oxford University Press, 301 p.
Latour, B. (1991) The Berlin Key or How to Do Words with Things, in: Matter, Materiality and Modern Culture, London, Routledge, рр. 10–21.
Latour, B. (1986) Visualization and cognition: drawing things together, in: Knowledge and Society Studies in the Sociology of Culture Past and Present. Greenwich, CT, Jai Press, vol. 6, pp. 1–140.
Osborne, P. (2013) Anywhere or Not at All: Philosophy of Contemporary Art, London and New York, Verso, 282 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).