ДЕСТРУКЦІЯ В МИСТЕЦТВІ ХУДОЖНИЦЬ УКРАЇНСЬКОГО АВАНГАРДУ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2410-2601.2023.2(40).307203Ключові слова:
деструкція, жінки-художниці, авангард, свобода, людина, культура, мистецтвоАнотація
Деструкція є характерною межею всіх переломних етапів в історії культури, науки, філософії та мистецтва. Авангард, по суті, є певним породженням і, разом з тим, наслідком деструкції. Деструкція розглядається художницями авангардистками як необхідний крок до безмежної свободи особистості. Поняття «деструкція» в теоретизуванні авангарду є руйнуванням традиційних консервативних уявлень про соціальні ролі людини. Деструкція постає в сучасній все ще поставангардній культурі як своєрідна філософська гра, театр. Ролі цієї гри були зумовлені ще в період «панування» ідей і концепцій художнього класичного авангарду початку двадцятого століття. Деструктивність, як це не парадоксально, була одним з етапів утвердження авангарду і, разом з тим, показом утопічності його ідей і, нарешті, занепадом. Деструктивність, як знищення будь-яких проблисків інакомислення, пізніше відбилася в диктаторстві культури радянського простору.
Посилання
Horbachov, D. (2005) Ukrainski avanhardysty yak teoretyky i publitsysty [Ukrainian avant-garde artists as theorists and publicists], Kyiv, Triumf, 380 p.
Zvezdochotova, L. (2017) Pro stereotypy ta “zhinochu ta cholovichu osobu v mystetstvi” [About stereotypes and “female and male person in art”]. Retrieved November 15, 2023, from https://archive.pinchukartcentre.org/reviews/larisa-rezun-zvezdochetova-o-zhenskom
Markade, V. (1990) Ukrainske mystetstvo XX st. i Zakhidna Yevropa [Ukrainian art of the 20th century. and Western Europe], in: Vsesvit, Kyiv, Iss. 7, pp. 119–180.
Ozarynska, I. (2023) Interviu. Zrobliu kartynku, a potim khodzhu, tremtiachy i plachuchy [Interview. I will take a picture, and then walk, shaking and crying]. Retrieved November 15, 2023, from https://www.svoboda.org/a/irina-ozarinskaya-sdelayu-kartinku-a-potom-hozhu-drozha-i-placha-/32220611.html
Ralko, V. (2024) Interviu. Zhakhy viiny zdaiutsia chymos nemozhlyvym: mystkynia Vlada Ralko pro ukrainske tilo ta vystavku “Politychna anatomiia. Versiia” [Interview. The horrors of war seem impossible: artist Vlada Ralko about the Ukrainian body and the exhibition “Political Anatomy. Version”]. Retrieved November 15, 2023, from https://suspilne.media/culture/708104-zahi-vijni-zdautsa-cimos-nemozlivim-mistkina-vlada-ralko-pro-ukrainske-tilo-ta-vistavku-politicna-anatomia-versia/
Badiou, А. (1989) Manifeste pour la philosophie, Paris, Seuil, 184 р.
Fromm, E. (1977) Anatomie der menschlichen Destruktivität. Retrieved November 15, 2023, from http://www.irwish.de/PDF/Psychologie/Fromm/Fromm-Anatomie_der_menschlichen_Destruktivitaet.pdf
Marcade, V. (1991) Samobitnost ukrajinske umjetnosti naspram, stvaralastva ostalih zacetnika umjetnicke XX stoljeca, Zagreb, Publisher Galerije grada Zagreba, рр. 35–43.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).