СТАНОВЛЕННЯ ТА ВІДМІННІ РИСИ ФІЛОСОФІЇ МИСТЕЦТВА УКРАЇНСЬКОГО АВАНГАРДУ

Автор(и)

  • Олена Щокіна Національний університет «Одеська політехніка», кафедра культурології та філософії культури, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18524/2410-2601.2024.1(41).316169

Ключові слова:

український авангард, філософія мистецтва, митець-філософ, українська культура, живопис, теорія

Анотація

У статті досліджується становлення, розвиток та філософсько-культурологічне обґрунтування терміну «український авангард». Філософсько-культурологічні новації та художня критика митців-теоретиків українського авангарду позиціонуються в дослідженні як цілісна система мислення, що має характерні риси та справляє значний вплив на розвиток сучасної художньої культури. Виявлено, що сучасна українська культурологія розглядає феномен «класичного» українського авангарду в історичному, мистецтвознавчому, соціально-психологічному аспектах. Подано аналіз праць провідних спеціалістів у цій галузі (Д. Горбачов, Н. Асєєва, Л. Савицька та ін.). Український авангард – мистецька течія, що базується на теоретичній і філософській платформі, а також практиці, створеній безпосередньо українськими художниками та майстрами. Проте, поряд із характеристиками української ментальності (переважання серця над інтелектом, мрійливість, пасивність, поетичність, ліризм, фантазійність, динаміка, декоративність) в українському авангарді присутні типові риси інших культур і притаманна агресивність саме поняття «авангард». Отже, український авангард – це, насамперед, європейське мистецтво початку ХХ ст., що яскраво підкреслює його теорія. Співвідношення та протистояння інтернаціонального та національного лежало в основі українського авангарду. Сучасна культура демонструє нагальну потребу в національній самоідентифікації культурних явищ і процесів. Численні наукові праці вже представляють обґрунтування національного аспекту феномену українського авангарду.

Посилання

Asieieva, N. (1984) Ukrainsko-frantsuzki zviazky 20–30-kh rr. XX st. [Ukrainian-French relations of the twenties and thirties of the twentieth century], Kyiv, Naukova dumka, 226 p. [in Ukrainian].

Horbachev, D. (1996) Ukrainskyi avanhard 1910–1930 rokiv [Ukrainian avant-garde 1910–1930], Kyiv, Mystetstvo, 360 p. [in Ukrainian].

Kanishyna, N. (1999) Khudozhno-estetychni zasady ukrainskoho avanhardnoho mystetstva pershoi tretyny ХХ stolittia [Artistic and aesthetic principles of Ukrainian avant-garde art of the first third of the XXth century], Kyiv: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia. kand. filosof. nauk : 09.00.08 “Estetyka”, Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Kubrysh, N. (2004) Mifopoetyka skulptury O. Arkhypenka ta I. Kavalerydze [Mythopoetics of sculpture by O. Archipenka and I. Kavaleridze]: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. mystetstvoznavstva: 17.00.05 “Obrazotvorche mystetstvo”, Odesa, 20 p. [in Ukrainian].

Lehenkyi, Y. (2004) Ukrainskyi modern [Ukrainian modern], Kyiv, NMAU im. P. I. Chaikovskoho. 304 p. [in Ukrainian].

Lobanovskyi, B., Hovdia, P. (1989) Ukrainske mystetstvo druhoi polovyny XIX – pochatku XX stolittia [Ukrainian art of the XXth century. and Western Europe], Kyiv, Mystetstvo, 166 p. [in Ukrainian].

Markade, V. (1990) Ukrainske mystetstvo XX st. i Zakhidna Yevropa [Ukrainian art of the 20th century and Western Europe], in: Vsesvit, No. 7, Kyiv, pp. 119–180. [in Ukrainian].

Savytska, L. L. (2001) Khudozhnia krytyka v Ukraini. Druha polovyna 20 st. – pochatok 20 st. [Art criticism in Ukraine. The second half of the 19th – the beginning of the 20th century], Kyiv, AMU RIS KSU, 321 p. [in Ukrainian].

Barthés, R. (1966) Critique et vérité. Editions du Seui l, Paris, 79 p.

Birnie Danzker, J.-A. (1993) Die Avantgarde und die Ukraine, München, Klinghardt & Biermann, pp. 13–40.

Dabrowski, M. (1992) Kazimir Malevich’s Collages and His Idea of Pictorial Space, New York, The Museum of Modern Art, pp. 13–21.

Flaker, A. (1991) Avangarda u Ukrajini, Zagreb, Publisher Galerije grada Zagreba, pp. 23–28.

Markade, V. (1990) Art D’ukrain, Paris, L’age D’Homme, 349 p.

Mudrak, M. (1991) Zasto ukrainska i zato avangarda? Pokusaj analize Ukrajinska avangarda 1910–1930, Zagreb, Publisher Galerije grada Zagreba, pp. 29–35.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-27

Номер

Розділ

ВІЗУАЛЬНА КРЕАТИВНІСТЬ: ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ