ЩОДО НАУКОВОЇ СКЛАДОВОЇ СВІДОМО НЕНАУКОВОЇ КАРТИНИ СВІТУ

Автор(и)

  • Сергій Шевцов Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, кафедра філософії, Україна https://orcid.org/0000-0001-6096-4846

DOI:

https://doi.org/10.18524/2410-2601.2024.2(42).333061

Ключові слова:

світогляд, наукова картина світу, право, праворозуміння, правосвідомість, реальність, теофанія

Анотація

Стаття пропонує аналіз казки зі збірки 1001 ночі як приклад можливості виокремлення специфічної картини світу, яку цей текст містить. Наявність у тексті казки картини світу, яка може вважатися науковою, обумовлена тим фактом, що така картина світу заснована на певному праворозумінні, вона може дати певну інформацію про правову та соціальну орієнтацію того часу (ісламське право часів мамлюцького султанату у Єгипті), що веде до можливості встановити основні онтологічні засади сприйняття світу того часу. Особливість ісламського права дозволяє розглядати його як науку, яка поєднує соціальний світ із загальним устроєм всесвіту. Аналіз показує, що тогочасне розуміння всесвіту вбачає прямі причинні зв’язки між матеріальним (і соціальним) світом та вищим світом (Богом). Ці світи утворюють єдиний простір, хоча їхня єдність не доступна безпосередньому спогляданню. Казка, вірогідно, створена з метою затвердження певної ідеології. Головна мета такого тексту полягає в поширенні погляду, що виконавчі інститути мамлюцького султанату діють в повній узгодженості з ісламським правом та волею Бога. За нібито звичним кримінальним сюжетом розгортається намагання влади затвердити свою легітимність через доведення того факту, що її виконавчі органи діють відповідно до волі вищих сил.

Посилання

Lyubskaya, M. (2009) Musulmanskoie pravo: Substantsialnost, dzherela, struktura [Muslim Law: Essence, Sources, Structure]. Kyiv: Akademvidav. 256 p. [in Ukrainian].

Tornau, N. Ye. (1850) Izlozhenie nachal musulmanskogo prava [Presentation of the principles of Muslim law]. Saint Petersburg. 632 p. [in Russian].

Tornau, N. Ye. (1892) Osobennosti musulmanskogo prava [Peculiarities of Muslim Law]. Saint Petersburg. 88 p. [in Russian].

Ahmad, A. A. (2006) Structural Interrelations of Theory and Practice in Islamic Law: A Study of Six Works of Medieval Islamic Jurisprudence. Leiden: Boston, Brill. 235 p.

al-Musawi, M. J. (2009) The islamic context of The thousand and one nights. New York: Columbia University Press. 352 p.

Breslau/Habicht (1825–1838) Hâdhâ Kitâb Alf layla wa-layla min al-mubtada’ ilâ al-muntahâ, in Habicht, C. M. and Fleischer, H. L. (ed.) Tausend und Eine Nacht. Arabisch. Nach einer Handschrift aus Tunis. (12 vols). Breslau: J. Max & Comp.

Burton R. (1885–1888) A Plain and Literal Translation of the Arabian Nights' Entertainments, Now Entitled The Book of The Thousand Nights and a Night. With Introduction Explanatory Notes on the Manners and Customs of Moslem Men and a Terminal Essay upon the History of the Nights by Richard F. Burton. Benares: Kamashastra Society for Private Subscribers Only, 1885. First series of 1885 in 10 vols. Suppl. series of 1886–1888 in 6 vols.

Clouston, W. A. (1886) Variants and Analogues of Some of the Tales in Vols. XI and XII, in Supplemental Nights to the Book of the Thousand and One Night with Notes Anthropological and Explanatory by Richard F. Burton. Vol. 2. London. 601 p.

d’Ohsson, M. (1788) Tableau général de l’Empire Othoman, divisé en deux parties, Dont l’une comprend la Législation Mahométane; l'autre, l'Histoire de l’Empire Othoman. Vol. 1. Paris: De l’imprimerie de monsieur. 438 p. Available at: https://archive.org/details/tableaugnral01mour/page/n5/mode/2up

Einstein, A. (1982) Maxwell’s Influence on the Development of the Conception of Physical Reality (translated by Thomas F. Torrance), in Maxwell, J. C. and Torance, T. F. (ed.) A Dynamical Theory of the Electromagnetic Field. Edinburgh: Scottish Academic Press, pр. 29–32.

Marzolph, U., van Leeuwen, R. and Wassouf, H. (2004). The Arabian Nights: An Encyclopedia. Vol. 1–2. Santa Barbara, Calif.; Denver, Colorado; Oxford, England: АBC Clio. 968 p.

Charles, R. (1956) Le Droit Musulman. Paris: Presses Universitaires de France. 126 p.

Chauvin, V. (1892–1922) Bibliographie des ouvrages arabes ou relatifs aux arabes. Vols. 1–12. Liège.

Elbendary, A. A. (2001) The Sultan, the Tyrant, and the Hero: Changing Medieval Perceptions of al-Zâhir Baybars, Mamlûk Studies Review, (5), pp. 141–157.

Fernandes, L. E. (2002) Between Qadis and Muftis: To Whom Does the Mamluk Sultan Listen?, Mamlūk Studies Review, (6), рр. 95–108.

Fuess, A. (2009) Zulm by Mazālim? The Political Implications of the Use of Mazālim Jurisdiction by the Mamluk Sultans, Mamlūk Studies Review, (13/1), рр. 121–147.

Galland, M. (1704-1717). Les mille et une nuit, contes arabes traduits en François. (12 vols). Paris: la Veuve Claude Barbin.

Gerhardt, M. I. (1963) The Art of Story-telling: A Literary Study of the Thousand and One Nights. Leiden: E. J. Brill. 500 p.

Glenn, H. P. (2010) An Islamic Legal Tradition: The Law of a Later Revelation, in Glenn, H. P. Legal Traditions of the World: Sustainable Diversity in Law. 4th ed. Nw York: Oxford University Press, pp. 181–236.

Grotzfeld, H. (1985) Neglected Conclusions of the Arabian Nights: Gleanings in Forgotten and Overlooked Recensions, Journal of Arabic Literature, (16), pp. 73–87.

Hallaq, W. (1995) Model Shurūt Works and the Dialectic of Doctrine and Practice, Islamic Law and Society, 2(2), рр. 109–134.

Hallaq, W. B. (2005) The Origins and Evolution of Islamic Law. New York: Cambridge University Press. 234 p.

Нallaq, W. B. (2009) An Introduction to Islamic Law. New York: Cambridge University Press. 200 p.

Hallaq, W. B. (2009а) Shari’a: Theory, Practice, Transformations. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 626 p.

Irwin, R. (1986) The Middle East in the Middle Ages: the Early Mamluk Sultanate 1250–1382. Carbondale and Edwardsville, Ill.: Southern Illinois University Press. 192 p.

Lane, (1859) The Thousand and One Nights, commonly called, in England, The Arabian Nights’ Entertainments. A new translation from the Arabic, with copious notes by Edward William Lane. (Vols. 1–3). London: Routladge, Ware, and Routladge.

Lane, E. W. (1883) Arab Society in the Thousand and One Nights. London: Chatto and Windus, Piccadilly. 283 p.

Levanoni, A. (2011) The Mamlūks in Egypt and Syria: the Turkish Mamlūk sultanate (648–784/1250–1382) and the Circassian Mamlūk sultanate (784–923/1382–1517), in Fierro, M. (ed.) The New Cambridge History of Islam. Vol. 2: The Western Islamic World Eleventh to Eighteenth Centuries. Cambridge University Press, pр. 237–284. https://doi.org/10.1017/CHOL9780521839570.010

Little, D. P. (1998) Documents Related to the Estates of a Merchant and His Wife in Late Fourteenth-Century Jerusalem, Mamlūk Studies Review, (2), рр. 93–193.

Littmann (1921-1928) Die Erzählungen aus den Tausendundein Nächten: vollständige deutsche Ausgabe in sechs Banden/zum ersten Mal nach dem arabischen Urtext der Calcuttaer Ausgabe vom Jahre 1839 übertragen von Enno Littmann. Bd. 1–6. Leipzig.

Mahdi, M. (1994) From History to Fiction: The Tale Told by the King’s Steward, in Mahdi, M. The Thousand and One Nights (Alf Layla wa-Layla) from the Earliest Known Sources. Vol. 3. Leiden, pp. 164–180.

Morimoto, K. (2002) What Ibn Khaldūn Saw: The Judiciary of Mamluk Egypt, Mamlūk Studies Review, (6), рр. 109–133.

Murata, S. and Chittick, W. C. (1994) The Vision of Islam. New York: Paragon House. 368 p.

Müller, Ch. (2005) Settling Litigation without Judgment: The Importance of a Hukm in Qadi Cases of Mamluk Jerusalem, in Masud, M. K., Peters, R. and Powers, D. S. (eds.) Dispensing Justice in Islam: Qadis and Their Judgements. Leiden & Boston: Brill Academic Publishers, pр. 47–70.

Müller, Ch. (2008) A Legal Instrument in the Service of People and Institutions: Endowments in Mamluk Jerusalem as Mirrored in the Ḥaram Documents, Mamlūk Studies Review, (12/1), рр. 173–191.

Nielsen, J. S. (1985) Secular Justice in an Islamic State: Maẓālim under the Baḥrī Mamlūks, 662/1264–789/1387. Leiden: Nederlands Historisch-Archaeologisch Instituut te Istanbul. 227 p.

Perho, I. (1999) The Arabian Nights as a Source for Daily Life in the Mamluk Period, Studia Orientalia, 85, pp. 139–162.

Petry, C. F. (2022) The Mamluk Sultanate: a history. Cambridge, United Kingdom; New York, NY: Cambridge University Press. 358 p.

Rapoport, Y. (2012) Royal Justice and Religious Law: Siyāsah and Shari‛ah under Mamluks, Mamlūk Studies Review, (16), pp. 71–102.

Rescher, O. (1919) Studien über den Inhalt von 1001 Nacht, Der Islam: Journal of the History and Culture of the Middle East, (9(1)), pp. 1–94.

Schacht, J. (1964) An Introduction to Islamic Law [Reprint edition (1964)]. New York: Clarendon Press. 304 p.

Schacht, J. (2008) Law and Justice, in Holt, P. M., Lambton, A. K. S. and Lewis, B. The Cambridge History of Islam. Vol. 2b: Islamic Society and Civilization. New York: Cambridge University Press, pp. 539–568.

Stilt, K. (2011) Islamic Law in Action: Authority, Discretion, and Everyday Experiences in Mamluk Egypt. New York: Oxford University Press. 238 p.

Stilt, K. (2008) Price Setting and Hoarding in Mamluk Egypt: The Lessons of Legal Realism for Islamic Legal Studies, in Bearman, P., Heinrichs, W. and Weiss, B. G. The Law Applied: Contextualizing the Islamic Shari‘a. London, New York: I. B. Tauris, pp. 57–78.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-20

Як цитувати

Шевцов, С. (2024). ЩОДО НАУКОВОЇ СКЛАДОВОЇ СВІДОМО НЕНАУКОВОЇ КАРТИНИ СВІТУ. Докса, (2(42), 102–123. https://doi.org/10.18524/2410-2601.2024.2(42).333061

Номер

Розділ

ФІЛОСОФСЬКІ ТА КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ ШТУДІЇ