РЕ-ЕНЧАНТМЕНТ У ДОБУ ПОСТНОСТАЛЬГІЇ: ТРАНСФОРМАЦІЇ САКРАЛЬНОГО В ПОСТСЕКУЛЯРНІЙ КУЛЬТУРІ

Автор(и)

  • Іван Маслов Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18524/2410-2601.2024.2(42).333063

Ключові слова:

ре-енчантмент, постностальгія, симулякр, сакральне, секулярність, неоритуал, культурна пам’ять, монструозне, політична теологія, постсекулярна культура

Анотація

У статті досліджується феномен ре-енчантменту в культурному полі пізньої модерності як реакція на втрату стабільних символічних структур. Запропоновано трактування ре-енчантменту не як повернення трансцендентного, а як культурну техніку репрезентації сакрального в умовах постсекулярності. Аналіз охоплює три модуси ре-енчантменту – онтологічний, естетичний та симулятивний – із акцентом на їхню взаємодію з постностальгією, меморіальними практиками, неоритуальними формами та ідеологічними інструментами сакралізації. Особлива увага приділяється українському контексту, де ностальгія та сакральне набувають статусу культурно-політичних механізмів у ситуації війни та травматичної втрати. Методологічно стаття поєднує критичний аналіз дискурсу, феноменологію культури та естетичну теорію. Показано, що ре-енчантмент функціонує як структурно амбівалентне явище – між символічною компенсацією і програмованою симуляцією сенсу.

Посилання

Bauman, Z. (2013) Plynni chasy. Zhyttia v dobu nepevnosti [Liquid times. Living in the Age of Uncertainty] Kyiv: Krytyka. 176 p. [in Ukrainian].

Baudrillard, J. (2004) Symuliakry i symuliatsiia [Simulacra and Simulation]. Kyiv: Osnovy. 230 p. [in Ukrainian].

Weber, M. (1994) Protestantska etyka i dukh kapitalizmu [Protestant ethic and the Spirit of Capitalism]. Kyiv: Osnovy. 261 p. [in Ukainian].

Ralko, V. (2022) Anatomiia viiny [Anatomy of war]. Kyiv: The Naked Room exhibition catalogue. [in Ukrainian].

Stiazjkina, O. (2020) Rokada: chotyry narysy z istorii Druhoi svitovoi [Rokada: Four essays on history of war]. Kyiv: Dukh i Litera. 272 p. [in Ukrainian].

Shakhmuradova-Tanska, S. (2022–2024) Works. SANA SHAHMURADOVA TANSKA. . Available at: https://www.sanashahmuradovatanska.org/works

Agamben, G. (2011) The Kingdom and the Glory: For a Theological Genealogy of Economy and Government. Stanford: Stanford University Press. 324 p.

Bauman, Z. (2017) Retrotopia. Cambridge: Polity Press. 180 p.

Berman, M. (1981) The Reenchantment of the World. Ithaca: Cornell University Press. 368 p.

Blanchot, M. (1989) The Space of Literature. Lincoln: University of Nebraska Press. 279 p.

Boym, S. (2001) The Future of Nostalgia. New York: Basic Books. 432 p.

Douglas, M. (2001) Purity and Danger: An Analysis of Concepts of Pollution and Taboo. London: Routledge. 272 p.

Fisher, M. (2009) Capitalist Realism: Is There No Alternative? Winchester: Zero Books. 81 p.

Fisher, M. (2014) Ghosts of My Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures. Winchester: Zero Books. 245 p.

Gauchet, M. (1997) The Disenchantment of the World: A Political History of Religion. Princeton: Princeton University Press. 272 p.

Gray, J. (2014) The Silence of Animals: On Progress and Other Modern Myths. London: Farrar, Straus and Giroux. 240 p.

Lachman, G. (2018) Dark Star Rising: Magic and Power in the Age of Trump. New York: Tarcher. 256 p.

Latour, B. (1993) We have never been modern. Cambridge: Harvard University Press. 168 p.

Mbembe, A. (2003) Necropolitics. Durham: Duke University Press. 224 p.

Milbank, J. (1990) Theology and Social Theory: Beyond Secular Reason. Oxford: Blackwell. 482 p.

Sloterdijk, P. (2009) You Must Change Your Life. Cambridge: Polity Press. 500 p.

Taylor, C. (2007) A Secular Age. Cambridge: Harvard University Press. 896 p.

Žižek, S. (2000) The Fragile Absolute: Or, Why Is the Christian Legacy Worth Fighting For? London: Verso Books. 192 p.

Žižek, S. (2009) First as Tragedy, Then as Farce. London: Verso Books. 158 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-20

Як цитувати

Маслов, І. (2024). РЕ-ЕНЧАНТМЕНТ У ДОБУ ПОСТНОСТАЛЬГІЇ: ТРАНСФОРМАЦІЇ САКРАЛЬНОГО В ПОСТСЕКУЛЯРНІЙ КУЛЬТУРІ. Докса, (2(42), 134–147. https://doi.org/10.18524/2410-2601.2024.2(42).333063

Номер

Розділ

ФІЛОСОФСЬКІ ТА КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ ШТУДІЇ