РЕ-ЕНЧАНТМЕНТ У ДОБУ ПОСТНОСТАЛЬГІЇ: ТРАНСФОРМАЦІЇ САКРАЛЬНОГО В ПОСТСЕКУЛЯРНІЙ КУЛЬТУРІ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2410-2601.2024.2(42).333063Ключові слова:
ре-енчантмент, постностальгія, симулякр, сакральне, секулярність, неоритуал, культурна пам’ять, монструозне, політична теологія, постсекулярна культураАнотація
У статті досліджується феномен ре-енчантменту в культурному полі пізньої модерності як реакція на втрату стабільних символічних структур. Запропоновано трактування ре-енчантменту не як повернення трансцендентного, а як культурну техніку репрезентації сакрального в умовах постсекулярності. Аналіз охоплює три модуси ре-енчантменту – онтологічний, естетичний та симулятивний – із акцентом на їхню взаємодію з постностальгією, меморіальними практиками, неоритуальними формами та ідеологічними інструментами сакралізації. Особлива увага приділяється українському контексту, де ностальгія та сакральне набувають статусу культурно-політичних механізмів у ситуації війни та травматичної втрати. Методологічно стаття поєднує критичний аналіз дискурсу, феноменологію культури та естетичну теорію. Показано, що ре-енчантмент функціонує як структурно амбівалентне явище – між символічною компенсацією і програмованою симуляцією сенсу.
Посилання
Bauman, Z. (2013) Plynni chasy. Zhyttia v dobu nepevnosti [Liquid times. Living in the Age of Uncertainty] Kyiv: Krytyka. 176 p. [in Ukrainian].
Baudrillard, J. (2004) Symuliakry i symuliatsiia [Simulacra and Simulation]. Kyiv: Osnovy. 230 p. [in Ukrainian].
Weber, M. (1994) Protestantska etyka i dukh kapitalizmu [Protestant ethic and the Spirit of Capitalism]. Kyiv: Osnovy. 261 p. [in Ukainian].
Ralko, V. (2022) Anatomiia viiny [Anatomy of war]. Kyiv: The Naked Room exhibition catalogue. [in Ukrainian].
Stiazjkina, O. (2020) Rokada: chotyry narysy z istorii Druhoi svitovoi [Rokada: Four essays on history of war]. Kyiv: Dukh i Litera. 272 p. [in Ukrainian].
Shakhmuradova-Tanska, S. (2022–2024) Works. SANA SHAHMURADOVA TANSKA. . Available at: https://www.sanashahmuradovatanska.org/works
Agamben, G. (2011) The Kingdom and the Glory: For a Theological Genealogy of Economy and Government. Stanford: Stanford University Press. 324 p.
Bauman, Z. (2017) Retrotopia. Cambridge: Polity Press. 180 p.
Berman, M. (1981) The Reenchantment of the World. Ithaca: Cornell University Press. 368 p.
Blanchot, M. (1989) The Space of Literature. Lincoln: University of Nebraska Press. 279 p.
Boym, S. (2001) The Future of Nostalgia. New York: Basic Books. 432 p.
Douglas, M. (2001) Purity and Danger: An Analysis of Concepts of Pollution and Taboo. London: Routledge. 272 p.
Fisher, M. (2009) Capitalist Realism: Is There No Alternative? Winchester: Zero Books. 81 p.
Fisher, M. (2014) Ghosts of My Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures. Winchester: Zero Books. 245 p.
Gauchet, M. (1997) The Disenchantment of the World: A Political History of Religion. Princeton: Princeton University Press. 272 p.
Gray, J. (2014) The Silence of Animals: On Progress and Other Modern Myths. London: Farrar, Straus and Giroux. 240 p.
Lachman, G. (2018) Dark Star Rising: Magic and Power in the Age of Trump. New York: Tarcher. 256 p.
Latour, B. (1993) We have never been modern. Cambridge: Harvard University Press. 168 p.
Mbembe, A. (2003) Necropolitics. Durham: Duke University Press. 224 p.
Milbank, J. (1990) Theology and Social Theory: Beyond Secular Reason. Oxford: Blackwell. 482 p.
Sloterdijk, P. (2009) You Must Change Your Life. Cambridge: Polity Press. 500 p.
Taylor, C. (2007) A Secular Age. Cambridge: Harvard University Press. 896 p.
Žižek, S. (2000) The Fragile Absolute: Or, Why Is the Christian Legacy Worth Fighting For? London: Verso Books. 192 p.
Žižek, S. (2009) First as Tragedy, Then as Farce. London: Verso Books. 158 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).