ГЕРМЕНЕВТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ИССЛЕДОВАНИЯ ДРЕВНЕРУССКОГО ЦЕРКОВНОГО ПЕНИЯ (НА ПРИМЕРЕ ПЕСНОПЕНИЙ ДВУНАДЕСЯТОГО ПРАЗДНИКА ПРЕОБРАЖЕНИЯ ГОСПОДНЯ)
DOI:
https://doi.org/10.18524/2410-2601.2017.2(28).142068Ключові слова:
екзегетика, свято Преображення Господнє, мікроцикл стихир на «Господи, воззвах», топос, тайнозамкненні накреслення, поспівка, осмоглассяАнотація
Розглядається герменевтична інтерпретація богослужбово-співочих текстів мікроциклу стихир на «Господи, воззвах» Всенічного Бдіння двунадесятого православного свята Преображення Господня. Аналіз вербального, семіографічного та співочого текстів піснеспівів доводить, що поетичний та музичний рівні монодичної традиції є нерозривною, синкретичною єдністю, завдяки якій осягається зашифрований сенс того чи іншого тексту.Посилання
Averkiy (Taushev), arhiep. (2007) Chetveroevangelie.Apostol. Rukovodstvo k izucheniyu Svyaschennogo Pisaniya Novogo Zaveta [The Four Gospels. Apostle. A Guide to Studying the Holy Scriptures of the New Testament], Moskva. Pravosl. Svyato-Tihon.gumanit.un-t, 864 p.
Bibliya. Knigi Svyaschennogo Pisaniya Vethogo i Novogo Zaveta (1990) [The Bible. Books of the Holy Scriptures of the Old and New Testaments], Moskva, Moskovskaya Patriarhiya, 1376 p.
Brazhnikov M. V. (1984) Litsa i fity znamennogo raspeva [Litsos and phits of the Znamenny chant], Leningrad, Muzyka, 303 p.
Brazhnikov M. V. (1972) Drevnerusskaya teoriya muzyiki. Po rukopisnyim materialam XV–XVIII vekov [Old Russian theory of music. On handwritten materials of XV–XVIIIth centuries], Leningrad, Muzyka, 423 p.
Vladyishevskaya T. F. (2006) Muzykalnaya kultura Drevney Rusi [Musical Culture of Ancient Russia], Moskva, Znak, 472 p.
Damaskin Ioann. Slovo na preslavnoe Preobrazhenie Gospoda nashego Iisusa Hrista [The word for the glorious Transfiguration of Our Lord Jesus Christ], available at: http://www.orthlib.ru/John_of_Damascus/preobr.html
Efimova I. V. (2008) Logos imelos v znamennom rospeve [Logos and melos in the Znamenny chant], Krasnoyarsk, Pechatnyiy dvor, 235 p.
Kanonyi prazdniku Preobrazheniya [The canons of the feast of the Transfiguration], available at: http://azbyka.ru/otechk/Pravoslavnoe_Bogosluzhenie/kanony-prazdniku-preobrazhenija-gospodaboga-i-spasa-nashego-iisusa-hrista/
Kaplun T. M. (2016) Veduschie toposy i iih pevcheskoe voploschenie v drevnerusskih sluzhbah svyatyim zhenam [Leading topos and their singing incarnation in the Old Russian services to the holy wives], Vena (v pechati).
Kaplun T. M. (2016) Ideal muzhskoy svyatosti v drevnekievskoy agiograficheskoy i pevcheskoy traditsii (na primere obrazov Antoniya i Feodosiya Pecherskih) [The ideal of male holiness in the ancient Kiev hagiographic and singing tradition (based on the images of Antonii i Feodosii Pecherskih)], Naukovi zapiski Ternopilskogo natsionalnogo pedagogichnogo universitetu imeni Volodimira Gnatyuka. SerIya: Mistetstvoznavstvo, 2 (35), p. 35–44.
Kassian (Bezobrazov), ep. O pervom predskazanii Strastey i Preobrazhenii [On the first prediction of the Passion and the Transfiguration], available at: http://www.sedmitza.ru/text/761931.html
Kiprian (Kern), arhim. (2001) Liturgika.Gimnografiya i eortologiya [Liturgics. Hymnography and Aortology], Moskva, Hram svv. Kosmyi i Damiana na Maroseyke, 336 p.
Kruchinina A. N. (2002) Popevka znamennogo rospeva v russkoy muzyikalnoy teorii XVII veka [Popevka of the Znamenny chant in the Russian musical theory XVII century], Pevcheskoe nasledie Drevney Rusi (istoriya, teoriya, estetika), p. 46–150.
Kuznetsov V. G. (1999) Germenevtika i ee put ot konkretnoy metodiki do filosofskogo napravleniya [Hermeneutics and its way from concrete method to philosophical direction], Logos, 10, p. 43–88.
Lisovoy N. N. (1995) Preobrazhenie Gospodne: ikonografiya i smyisl prazdnika [Transfiguration of the Lord: iconography and meaning of the holiday], Sinergiya. Problemy i asketiki i mistiki pravoslaviya, p. 207–229.
Lihachev D. S. (1979) Poetika drevnerusskoy literaturyi [Poetics of Old Russian Literature], Moskva. Nauka, 360 p.
Losskiy V. N. (2010) Ocherk misticheskogo bogosloviya vostochnoy tserkvi. Dogmaticheskoe bogoslovie [Essay on the mystical theology of the Eastern Church. Dogmatic theology], HTSL, 448 p.
Mark (Golovkov), ep. (2007) Tserkovnyiy protokol [Church protocol], Moskva, Izdat. Sovet Russkoy Pravoslavnoy Tserkvi, 184 p.
Mischenko I. Vzaemodiya tekstu i melodiki u pisnespivah svyata Preobrazhennya (za Lyubachivskim Irmologionom 1674 roku): Magisterska robota [Interaction of the text and melodies in the song of the Feast of Transfiguration (by Lubachivskyi Irmologion in 1674)], Lviv, 7
Prokl, svyat. Slovo na Preobrazhenie Gospoda Boga i Spasitelya nashego Iisusa Hrista [The Word for the Transfiguration of the Lord God and Savior Jesus Christ], available at: http://azbyka.ru/otechnik/ Prokl_Konstantinopolskij/slovo-na-preobrazhenie/
Svyatoe Evangelie s tolkovaniem blazhennogo Feofilakta, arhiep.Bolgarskogo (2012 ) [The Holy Gospel with the interp retation of the blessed Theophylactus, Archbishop. Bulgarian], Pochaev, Svyato-Uspenskaya Pochaevskaya Lavra, 823 p.
Skaballanovich M. N. Tolkovyiy tipikon. Ob’yasnitelnoe izlozhenie Tipikona s istoricheskim vvedeniem [The Typical Ticoncon. Explanatory presentation of the Typicon with historical introduction], available at: http://azbyka.ru/ otechnik/Mihail_Skaballanovich/tolkovyj-tipikon/
Shabalin D. S. (2007) Drevnerusskaya muzyikalnaya entsiklopediya. Materialy i issledovaniya po drevnerusskoy muzyike [Ancient Russian musical encyclopedia. Materials and research on Old Russian music], Krasnodar. Sovetskaya Kuban, 912 p.
Shangina O. V. (2011) Evangelskoe chtenie i slavnik Preobrazheniyu Gospodnyu [Gospel reading and glorious Transfiguration of the Lord], Drevnerusskoe pesnopenie. Putivovremeni, pp. 77–93.
Shehovtsova I. P. (1997) Traditsii grecheskoy ritoriki v vizantiyskom gimnograficheskom iskusstve (na materiale pevcheskih rukopisey XI–XV vekov) [Traditions of Greek rhetoric in Byzantine hymnographic art (on the material of singing manuscripts of the XI–XVth centuries)], Moskva, 20 p.
Ekzegetika [Exegetics], available at: http://azbyka.ru/ekzegetika
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Докса
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).