DOI: https://doi.org/10.18524/2410-2601.2017.1(27).143304

ІСТОРІОГРАФІЯ ЯК ФОРМА ФАЛЬШИВИХ СПОГАДІВ

Сергій Савченко

Анотація


У статті мова йде про засадничу подібність історичної міфології (націократичного міфа) та історіографії, яка претендує на конструювання та репрезентацію «національної пам’яті» з точки зору наукового дискурсу. Міфологічне мислення властиве історикові на всіх етапах його роботи, починаючи з актуалізації ы завершуючи встановленням каузальних звязків між фактами та презентацією висновків.

 


Ключові слова


історіографія; пам’ять; міф.

Повний текст:

PDF

Посилання


Averintsev S. (2004) Poetika rannevizantiyskoy literatury [The poetics of early byzantine literature], SPb., CODA, 480 p.

Assman Y. (2004) Kulturnaya pamyat [The cultural memory], Moscow, Yazyki slavyanskoy kultury, 363 p.

Berger P., Lukman T. (1995) Sotsialnoye konstruirovaniye realnosti. Traktat po sotsiologii znaniya [Social construction of reality. A treatise on the sociology of knowledge], Moscow, Medium, 336 p.

Berk P. (2015) Chto takoye kulturalnaya istoriya? [What is the cultural history?], Moscow, Vysshaya shkola ekonomiki, 240 p.

Bessmertnyy Yu. (1991) «Annaly»: perelomnyy etap? [Annals: a turning point?], Odissey. Chelovek v istorii, Moscow, Nauka. pp. 7–24.

Bodriyyar Zh. (2015) Simulyakry i simulyatsii [Simulations and simulations], Moscow, Postum, 246 p.

Vzhosek V. (2012) Istoriya?Kul’tura?Metafora. Postannya neklasychnoyi istoriohrafiyi. Pro istorychne myslennya [History-Culture-Metaphor. Occurrence of non-classical historiography. About historical thinking], Kiev, Nika-Tsentr, 296 p.

Domans’ka Y. (2012) Istoriya ta suchasna humanitarystyka: doslidzhennya z teoriyi znannya pro mynule [History and Modern Humanities: A Study on the Theory of Knowledge of the Past], Kiev, Nika-Tsentr, 264 p.

Dukhovnyy krizis: Kogda preobrazovaniye lichnosti stanovitsya krizisom (2000) [Spiritual crisis: when the transformation of personality becomes a crisis], Moscow, Nezavisimaya firma «Klass». Izdatelstvo Transpersonalnogo instituta, 288 p.

Istoriya i pamyat. Istoricheskaya kultura Evropy do nachala Novogo vremeni (2006) [History and memory. Historical culture of Europe before the beginning of modern times], Moscow, Krug, 298 p.

Koposov N. (2001) Kak dumayut istoriki? [How do historians think?], Moscow, NLO, 323 p.

Koposov N. Logika demokratii [The logic of democracy ], available at: http://magazines.russ.ru/nlo/2003/64/kolos7.html

Korduba M. (1928) Zvyazky V. Antonovycha z Halychynoyu [Connections Antonovich with Galicia], Ukrayina, # 5, pp. 33–78.

Levi-Stross K. (2008) Totemizm segodnya. Nepriruchennaya mysl [Totemism today. An indomitable thought], Moscow, Akademicheskiy proyekt, 520 p.

Maklyuen M. (2003) Ponimaniye media: vneshniye rasshireniya cheloveka [Understanding of the Media: External Extensions of Man], Moscow, Kuchkovo pole, 464 p.

Nora P. (1999) Frantsiya-pamyat [France – Memory], SPb., Izd. Sankt- Peterburgskogo universiteta. 328 p.

Obyednannya syniv i dochok Ukrayiny ridnoyi Ukrayins’koyi Natsional’noyi Viry [The unification of the sons and daughters of Ukraine of the Ukrainian National Faith], available at: http://runvira.com.ua/uk/

Obrazy vremeni i istoricheskiye predstavleniya. Rossiya-Vostok-Zapad (2010) [The images of time and historical views], Moscow, Krug, 960 p.

Prysyazhnyuk Y. (2007) Ukrayins’ke selyanstvo Naddnipryans’koyi Ukrayiny: sotsiomental’na istoriya druhoyi polovyny XIX – pochatku XX st. [The Ukrainian peasantry of the Dnieper Ukraine: the social history of the second half of the nineteenth and early twentieth centuries], Cherkasy, Vertykal’, 640 p.

Repina L. (2012) Situatsiya v sovremennoy istoriografii: obshchestvennyy zapros i nauchnyy otvet [The situation in modern historiography: public inquiry and scientific response], Istoricheskaya nauka segodnya: teorii, metody, perspektivy, Moscow, LKI, pp. 5–13.

Savchenko S. (2014) Deviantna nauka, kosmichna enerhiya ta kozats’ki oseledtsi [Deviant Science, Space Energy and Cossack Herring], Istoriohrafichni ta dzhereloznavchi problemy istoriyi Ukrayiny. Mizhvuzivs’kyy zbirnyk naukovykh prats’. Profesiyna etyka istoryka u mizhdystsyplinarnomu prostori, Dnipropetrovs’k, DNU, pp. 273–287.

Topol’skyy Y. (2012) Yak my pyshemo i rozumiyemo istoriyu. Tayemnytsi istorychnoyi naratsiyi [How we write and understand history. The mysteries of the historical narrative], Kiev, Vydavnytstvo KIS, 400 p.

Falsifikatsiya istoricheskikh istochnikov i konstruirovaniye etnokraticheskikh mifov (2011) [Falsification of historical sources and the construction of ethnocratic myths], Moscow, IA RAN, 384 p.

Fedevich K. Ukrainskiye monarkhisty Rossiyskoy imperii 1905-1917 [Ukrainian monarchists of the Russian Empire 1905?1917] B.m., b.d.– 123 p. (V pechati, iz arkhiva avtora).

Festinger L. (1999) Teoriya kognitivnogo dissonansa [The theory of cognitive dissonance] SPb., 317 p.

Khassen S. (2006) Protivostoyaniye sektam i kontrolyu nad soznaniyem [Confrontation between sects and control over consciousness], Moscow, Akt, 2006, 315 p.

Chy buv Taras Shevchenko hreko-katolykom? [Was Taras Shevchenko Greek Catholic?], availab at: http://pravoslavnews.com.ua/articles/ chy_buv_Shevchenko_uniatom/

Shartye R. (2004) Paradigmy intellektualnoy istorii: ot kollektivnykh predstavleniy k avtorskim intentsiyam [Paradigms of intellectual history: from collective representations to author’s intentions], Novoye literaturnoye obozreniye, # 66, available at: http://magazines.russ.ru/nlo/ 2004/66/shart2-pr.html

Eksle O. (2012) «Istoriya pamyati» – novaya paradigma istoricheskoy nauki [History of memory – a new paradigm of historical science], Istoricheskaya nauka segodnya: teorii, metody, perspektivy, Moscow, LKI, pp. 75–90.

Eliade M. (1984) Kosmos i istoriya. Izbrannyye raboty [Space and history. Selected works], Moscow, Progress, 313 p.

Etkind A. (1998) Khlyst (sekty, literatura i revolyutsiya) [Khlyst (sect, literature and revolution)], Moscow, NLO, 688 p.

Yak zhyv ukrayins’kyy narod (Korotka istoriya Ukrayiny) (1910) [How the Ukrainian people lived (Brief History of Ukraine)], Chernivtsi, 64 p.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Аверинцев С. Поэтика ранневизантийской литературы.– СПб.: CODA, 2004.–;480 с.

Ассман Я. Культурная память / Пер. с нем.– М.: Языки славянской культуры,;2004.– 363 с.

Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. Трактат по;социологии знания.– М.: Медиум, 1995.– 336 с.

Берк П. Что такое культуральная история? / Пер. с англ.– М.: Высшая школа;экономики, 2015.– 240 с.

Бессмертный Ю. «Анналы»: переломный етап? // Одиссей. Человек в истории.–;М.: Наука, 1991.– С. 7–24.

Бодрийяр Ж. Симулякры и симуляции.– М.: Постум, 2015.– 246 с.

Вжосек В. Історія–Культура–Метафора. Постання некласичної історіографії.;Про історичне мислення / Пер. з пол.– К.: Ніка-Центр, 2012.– 296 с.

Доманська Є. Історія та сучасна гуманітаристика: дослідження з теорії знання;про минуле.– К.: Ніка-Центр, 2012.– 264 с.

Духовный кризис: Когда преобразование личности становится кризисом / Под;ред. С. и К. Гроф / Пер. с англ. А.С. Ригина.– М.: Независимая фирма «Класс»,;Изд-во Трансперсонального института, 2000.– 288 с.

История и память. Историческая культура Европы до начала Нового времени;/ Под. ред. Л. П. Репиной.– М.: Круг, 2006.– 298 с.

Копосов Н. Как думают историки.– М.: НЛО, 2001.– 323 с.;

Копосов Н. Логика демократии [Электронный ресурс] – Режим доступа: http:/;/magazines.russ.ru/nlo/2003/64/kolos7.html

Кордуба М. Зв’язки В. Антоновича з Галичиною // Україна.– 1928.– № 5.– С.;33–78.

Леви-Стросс К. Тотемизм сегодня. Неприрученная мысль / Пер. с фр.– М.:;Академический проект, 2008.– 520 с.

Маклюэн М. Понимание медиа: внешние расширения человека / Пер. с англ.?;М.: Кучково поле, 2003.– 464 с.

Нора П. Франция-память / Пер. с фр.– СПб.: Изд. Санкт-Петербургского;университета, 1999.– 328 с.

Об?єднання синів і дочок України рідної Української Національної Віри;[Электронный ресурс] – Режим доступа: http://runvira.com.ua/uk/

Образы времени и исторические представления. Россия–Восток–Запад / Под.;ред. Л. П. Репиной.– М.: Круг, 2010.– 960 с.

Присяжнюк Ю. Українське селянство Наддніпрянської України:;соціоментальна історія другої половини ХIХ – початку ХХ ст.– Черкаси,;Вертикаль, 2007.– 640 с.

Репина Л. Ситуация в современной историографии: общественный запрос и;научный ответ // Историческая наука сегодня: теории, методы, перспективы.–;М.: ЛКИ, 2012.– С. 5–13.

Савченко С. Девіантна наука, космічна енергія та козацькі оселедці //;Історіографічні та джерелознавчі проблеми історії України. Міжвузівський;збірник наукових праць. Професійна етика історика у міждисциплінарному;просторі.– Дніпропетровський, 2014.– С. 273–287.

Топольский Є. Як ми пишемо і розуміємо історію. Таємниці історичної;нарації.– К.: Видавництво КІС, 2012.– 400 с.

Фальсификация исторических источников и конструирование этнократических;мифов.– М.: ИА РАН, 2011.– 384 с.

Федевич К. Украинские монархисты Российской империи 1905–1917.– Б.м.,;б.д.– 123 с. (В печати, из архива автора)

Фестингер Л. Теория когнитивного диссонанса.– СПб., 1999.– 317 с.;

Хассен С. Противостояние сектам и контролю над сознанием.– М.: Акт, 2006.–;315 с.

Чи був Тарас Шевченко греко-католиком? [Електронний ресурс] – Режим;доступу: http://pravoslavnews.com.ua/articles/chy_buv_Shevchenko_uniatom/

Шартье Р. Парадигмы интеллектуальной истории: от коллективных;представлений к авторским интенциям // Новое литературное обозрение.–;2004.– № 66 [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://magazines.russ.ru/;nlo/2004/66/shart2-pr.html

Эксле О. «История памяти» – новая парадигма исторической науки //;Историческая наука сегодня: теории, методы, перспективы.– М.: ЛКИ, 2012.–;С. 75–90.

Элиаде М. Космос и история. Избранные работы / Пер. с фр. и англ.– М.:;Прогресс, 1984.– 313 с.

Эткинд А. Хлыст (секты, литература и революция).– М.: НЛО, 1998.– 688 с.;

Як жив український народ (Коротка історія України).– Чернівці, 1910.– 64 с.





Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.