DOI: https://doi.org/10.18524/2410-2601.2017.1(27).143698

«ВІЗАНТІЯ ПІСЛЯ ВІЗАНТІЇ», АБО ОБРАЗ ДРУГОГО РИМУ СКРІЗЬ ПРИЗМУ ТРЕТЬОГО.

Олексій Каменских

Анотація


Статтю присячено дослідженню механізмі взаємних віддзеркален культурних патерні, що роблять можливим використаня грецьким «неовізантиністами» двадятого століття ти напрацювань дослідженні та конструюванні «образу Другого Риму», які були здійснені російським інтелектуалам ХІХ першої половини ХХ ст., починаючи ранні словянофілі та закінчуючи такими представниками російської еміграції (перш за вс, паризької) я Г. Флоровський, В. Лосськи, Л. Успенськи.


Ключові слова


конструкти національної міфології; Візантія; російськ філософія; грецький неовізантинізм.

Повний текст:

PDF

Посилання


Anderson B. (2016). Voobrazhaemye soobshchestva. Razmyshlenija ob istokakh i rasprostranenii natzionalizma. [Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism]. Moscow, Kuchkovo pole, 416 p.

Assman A. (2014) Refreimiruya pamyat. Mezhdu individualnymi I kollektivnymi formami konstruirovaniya proshlogo [Re-framing memory: between individual and collective forms of constructing the past], Gefter, 28.03.2014, http://gefter.ru/archive/11839.

Bulgakov S. (1931) Ikona i ikonopochitanie [Icon and icon veneration]. Paris, YMCA-Press, 166 p.

Gerd L. A. (2006) Konstantinopol i Peterburg: tzerkovnaya politika Rossii na pravoslavnom Vostoke (18781898) [Constantinople and Petersburg: Church politics of Russia on the Orthodox Orient (18781898)], Moscow, Indrik, 448 p.

Diodor (Larionov), monk (2012). «Puti» grecheskogo bogosloviya [The «ways» of the Greek theology], Bogoslov.Ru: Nauchnyi bogoslovskiy portal, 18.05.2012, http://www.bogoslov.ru/text/2593536.html#_ftn14.

Ivanov I. A. (2011) Vizantiyskaya filosofia v sovremennykh zarubezhnykh issledovaniyakh [Byzantine philosophy in contemporary foreign studies], Vestnik INZHEKONA: Humanities. 4 (43), 9398.

Ivanov S. A. (2009) Vtoroy Rim glazami Tretyego: Evolutziya obraza Vizantii v rossiyskom obshchestvennom soznanii [The Second Rome by the eyes of the Third: Evolution of the Byzantium’s image in Russian public consciousness]. The open lecture given in 26 March 2009 as a part of the project Polit.ru: http://www.polit.ru/article/2009/04/14/vizant/.

Leontev K. N. (1885) Vostok, Rossiya i slavyanstvo [Orient, Russia and Slavdom], Moscow, I. N. Kushnerev i K. Vol. 1. 323 p.

Stavrou M. (1992) Predisloviye k: Yannaras Ch. Vera Tzerkvi. Vvedenie v pravoslavnoye bogoslovie [Foreword to: Yannaras Ch. The creed of the Church: Introduction to the Orthodox theology], Moscow, Tzentr po izucheniyu religiy, 231 p.

Teslya A. A. (2014) Pervyi russkiy natzionalizm i drugie [The first Russian nationalism and others], Moscow, Europa, 280 p.

Trubetskoy E. N. (1916) Umozrenie v kraskakh. Vopros o smysle zhizni v drevnerusskoy religioznoy zhivopisi [Speculation in paints. The question of the sense of life in Old-Russian religious painting], Moscow, I. D. Sytin, 44 p.

Uspenskiy L. (1997) Bogoslovie ikony Pravoslavnoy Tzerkvi [The theology of the Orthodox Church’s icon], Pereyaslavl, Alexander Nevskiy brotherhood, 657 p.

Florensky P.A. (1998) Ikonostas [Iconostasis], in: Florensky P. A. Imena [Names], Moscow, Eksmo-Press, p. 341448.

Yannaras Ch. (1992) Vera Tzerkvi. Vvedenie v pravoslavnoye bogoslovie [The creed of the Church: Introduction to the Orthodox theology], Moscow, Tzentr po izucheniyu religiy, 231 p.

Yannaras Ch. Pravoslavnyi Parizh [Orthodox Paris], http://krotov.info/ libr_min/28_ya/an/naras.htm.

Bréhier É. (2003) Preface to the 1st French edition to: Tatakis B. Byzantine Philosophy. Indianapolis, p. viii-x.

Freeman E. (2009) Redefining the Icon. The Problem of Innovation in theWritings of Florensky, Ouspensky and Kontoglou, New York, St. Vladimir’s Orthodox Theological Seminary.

Ierodiakonou K. (2002) Byzantine Philosophy and Its Ancient Sources, Oxford.

Kontoglou Ph. (1964) What Orthodox Iconography Is?, Word Magazine: The Antiochian Orthodox Christian Archdiocese of North America. September, 1964. Pp. 56, http://www.orthodoxiconsonline.com/articles/ Kontoglu_whatisiconography.asp.

Romanides J. S. (1980) F. Georges Florovsky: The Theologian in the Service of the Church in Ecumenical Dialogue. Lecture at St. Vladimir’s Seminary. 23.05.1980, http://www.romanity.org/htm/rom.29.en.f_georges_ florovsky.htm.

Sowards S. W. (19962012) Twenty-five lectures on modern Balkan history (the Balkans in the age of Nationalism), East-Lansing, Michigan state university, http://staff.lib.msu.edu/sowards/balkan/.

Tatakis B. (2003) Byzantine Philosophy, Indianapolis.

Zias N. (1975) Fotis Kontoglou and the Modern Greek Painting, In Memoriam of Kontoglou. Athens, http://www.myriobiblos.gr/texts/english/ zias_kontoglou.html.

Zias N. (1997) Photis Kontoglou: Reflections of Byzantium in the 20th century, Athens.

Yannaras Ch. (1999) Orthodoxia kai Disi sti Neoteri Ellada [Orthodoxy and the West in contemporary Greece], Athens, 512 p.26.

Romanides J. S. (2003) Romiosini. Romania. Rumeli. Thessaloniki [Romaniti. Romania. Roumeli], Thessaloniki, Pournaras, 410 p.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Андерсо Б. Воображаемы сообщества. Размышленя об истока распространени национализма.– М.: Кучково поле, 2016. – 416 с.

Ассман А. Рефреймируя память. Между индивидуальными и коллективными формами конструирования прошлого // Гефтер. 28.03.2014 [Электронный ресурс. Режим доступа: http://gefter.ru/archive/11839]

Булгаков С., прот. Икона и иконопочитание.– Париж, 1931.– 166 c.

Герд Л. А. Константинополь Петербург: церковная политика России на православном Востоке (1878-1898).– М., 2006.– 448 c.

Диодор (Ларионов), мон.. «Пути» греческого богословия // Богослов.Ru. Научный богословский портал. 18.05.2012. [Электронный ресурс. Режим доступ: http://www.bogoslov.ru/text/2593536.html#_ftn14].

Иванов И. А. Византийская философия в современных зарубежных исследованя // Вестник ИНЖЭКОНА. Серия: гуманитарные науки.– Вып. 4 (43).– СПб.: СПбГИЭУ, 2011.– С. 93-98.

Иванов С. А. Второй Рим глазами Третьего: Эволюция образа Византии в российском общественном сознании. Публичная лекция, прочитанная 26 марта 2009 года в клубе-литературном кафе Bilingua в рамках проекта «Публичные лекции «Полит.ру». [Электронный ресурс. Режим доступа: http:// www.polit.ru/article/2009/04/14/vizant/].

Леонтьев К. Н. Восток, Россия и славянство.– М.: Типолитография И. Н. Кушнерева К, 1885. Т. 1.– 323 c.

Ставру М. Предисловие // Яннарас Х. Вера Церкви. Введение в православное богословие.– М.: Центр по изучению религии, 1992. – 231с .

Тесля А. А. Первый русский национализм… и другие.– М.: Европа, 2014.– 280 c.

11.Трубецкой Е. Н., кн. Умозрение в красках. Вопрос о смысле жизни в древнерусской религиозной живописи.– М.: И. Д. Сытин, 1916.– 44 c.

Успенский Л. Богословие иконы Православной Церкви.– Переславль: Изд- во братства во имя св. кн. Александра Невского, 1997.– 657 с.

Флоренский П. А. Иконостас // Флоренский П. А. Имена.– М.: Эксмо-Пресс, 1998.– С. 341-448.

Яннарас Х. Вера Церкви. Введение в православное богословие.– М.: Центр по изучению религии, 1992.

Яннарас Х. Православный Париж. [Электронный ресурс. Режим доступа:13 http://krotov.info/libr_min/28_ya/an/naras.htm].

Bréhier É. Preface to the 1 st French edition // Tatakis B. Byzantine Philosophy.– Indianapolis, 2003. P. viii-x.

Freeman E. Redefining the Icon. The Problem of Innovation in the Writings of Florensky, Ouspensky and Kontoglou. – New York, 2009.

Ierodiakonou K. Byzantine Philosophy and Its Ancient Sources.– Oxford, 2002.

Kontoglou Ph. What Orthodox Iconography Is? // Word Magazine: The Antiochian Orthodox Christian Archdiocese of North America. September 1964. Pp. 5-6. [Электронный ресурс. Режим доступа: http://www.orthodoxiconsonline.com/ articles/Kontoglu_whatisiconography.asp].

Romanides J. S. F. Georges Florovsky: The Theologian in the Service of the Church in Ecumenical Dialogue. Lecture at St. Vladimir’s Seminary. 23 May 1980. [Электронный ресурс. Режим доступа http://www.romanity.org/htm/ rom.29.en.f_georges_florovsky.htm].

21.Sowards S.W. Twenty-five lectures on modern Balkan history (the Balkans in the age of Nationalism). – East-Lansing: Michigan state university. 1996–2012 [Эл. ресурс. Режим доступа http://staff.lib.msu.edu/sowards/balkan/].

22.Tatakis B. Byzantine Philosophy. – Indianapolis, 2003.

23.Zias N. Fotis Kontoglou and the Modern Greek Painting // In Memoriam of Kontoglou.– At hens, 1975. [ Эл. ре сурс. Режим доступа http:// www.myriobiblos.gr/texts/english/zias_kontoglou.html].

24. Zias N. Fotis Kontoglou: Reflections of Byzantium in the 20 th century. Athens, 1997.

25. Γιανναρας X. ’Oρθoδoξία καί Δϋση στη Νεώτερη ‘Ελλάδα.– Áθηνα,1999.– 512 p.

26.Ρωμανίδης Ι. Σ. Ρωμηόσυνη. Ρωμάνια. Ρωυμέλη.– Θεσσαλονίκη,Πουρνάρα, 24 1975.– 410 p.





Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.