ЧОРНОБИЛЬ В ПРОСТОРАХ КОЛЕКТИВНОГО ПАМ’ЯТАННЯ В УКРАЇНІ: НОТАТКИ НА МАРГІНЕСАХ СУЧАСНИХ ХУДОЖНІХ ПРАКТИК
DOI:
https://doi.org/10.18524/2410-2601.2019.2(32).188626Ключові слова:
колективна пам’ять, Чорнобиль, художні практики пропрацювання минулогоАнотація
В колективному пам’ятанні в Україні місце події Чорнобилю може бути окреслене як «примарне». Пам’ять Чорнобиля дивним чином розосередилась по декількох сенсових просторах (офіційна пам’ять, література свідчень, художня «постчорнобильська» література з бароковою іронією, сталкерські практики, геймерські ритуали, мурали в Зоні тощо), що не перетинаються один з одним. Невизначеність місця Події робить найпліднішим полем її (Події) осмислення художні практики. 2019 рік виявився значним для розуміння феномену Чорнобиля через надзвичайний успіх серіалу НВО «Чорнобиль»: подія була вкинута в колективні практики осмислення минулого. В центрі уваги авторки цього тексту є контекстні поля, що запускаються тригером «Чорнобиль» у українському просторі. Матеріалом для аналізу стала медіа-арт виставка “ARTEFACT: Chernobyl 33”, що була представлена в Києві в жовтні 2019 року.
Посилання
Aleksievich, S. (2016) Chornobylska molytva. Chroniki maybutnjogo [Chornobyl prayer. The Chronicles of the Future], Kyiv: Komora, 288 p.
Assman, J. (2004) Kulturnaja pamjat [The Cultiral Memory], Moskva, Jazyki Slavjanskoj Kultiry, 368 p.
Assman, A. (2014) Refraimiruja pamjat [Reframing the Memory. Between individual and collective forms of Past Reconstruction], in: Gefter, Retrieved April 12, 2019 from http://gefter.ru/archive/11839.
Gundorova, T. (2005) Pisljachornobylska biblioteka [The Post-Chornobyl Library], Kyiv, Kritika, 263 p.
Kazakova O. (2016) Vid myrnogo atoma do radjanskogo apokalipsisy [From the peaceful Atom to the Soviet Apocalypse], in: Ukraina Moderna, Retrieved April 4, 2019 from http://uamoderna.com/videoteka/kazakova-lecturechernobyl-memorials
Karlin, J. (2018) Tradicijni komiksi ta radikalne vislovluvannja [The Traditional Comix and the Radical Individual Statement], in: Comix in the Museum of Contemporary Art, Kharkiv, IST Publishing, pp. 87-108.
Filonenko, B. (2018) Komiks v Muzei suchasnogo mystetstva [Comix in the Museum of Contemporary Art], in: Comix in the Museum of Contemporary Art, Kharkiv, IST Publishing, pp. 61-85.
Bolhafner, J. Stephen (1991) Comics as Art: the Man Behind the “Maus”, in: St. Louis Post-Dispatch, Sunday. June 23. p. 3C. Retrieved April 12, 2019 from http://bolhafner.com/stevesreads/ispiegel.html
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Докса
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).