ЧОРНОБИЛЬ В ПРОСТОРАХ КОЛЕКТИВНОГО ПАМ’ЯТАННЯ В УКРАЇНІ: НОТАТКИ НА МАРГІНЕСАХ СУЧАСНИХ ХУДОЖНІХ ПРАКТИК

Автор(и)

  • Оксана Довгополова Одеський національний університет імені І. І. Мечникова

DOI:

https://doi.org/10.18524/2410-2601.2019.2(32).188626

Ключові слова:

колективна пам’ять, Чорнобиль, художні практики пропрацювання минулого

Анотація

В колективному пам’ятанні в Україні місце події Чорнобилю може бути окреслене як «примарне». Пам’ять Чорнобиля дивним чином розосередилась по декількох сенсових просторах (офіційна пам’ять, література свідчень, художня «постчорнобильська» література з бароковою іронією, сталкерські практики, геймерські ритуали, мурали в Зоні тощо), що не перетинаються один з одним. Невизначеність місця Події робить найпліднішим полем її (Події) осмислення художні практики. 2019 рік виявився значним для розуміння феномену Чорнобиля через надзвичайний успіх серіалу НВО «Чорнобиль»: подія була вкинута в колективні практики осмислення минулого. В центрі уваги авторки цього тексту є контекстні поля, що запускаються тригером «Чорнобиль» у українському просторі. Матеріалом для аналізу стала медіа-арт виставка “ARTEFACT: Chernobyl 33”, що була представлена в Києві в жовтні 2019 року.

Біографія автора

Оксана Довгополова, Одеський національний університет імені І. І. Мечникова

Oksana Dovgopolova

Посилання

Aleksievich, S. (2016) Chornobylska molytva. Chroniki maybutnjogo [Chornobyl prayer. The Chronicles of the Future], Kyiv: Komora, 288 p.

Assman, J. (2004) Kulturnaja pamjat [The Cultiral Memory], Moskva, Jazyki Slavjanskoj Kultiry, 368 p.

Assman, A. (2014) Refraimiruja pamjat [Reframing the Memory. Between individual and collective forms of Past Reconstruction], in: Gefter, Retrieved April 12, 2019 from http://gefter.ru/archive/11839.

Gundorova, T. (2005) Pisljachornobylska biblioteka [The Post-Chornobyl Library], Kyiv, Kritika, 263 p.

Kazakova O. (2016) Vid myrnogo atoma do radjanskogo apokalipsisy [From the peaceful Atom to the Soviet Apocalypse], in: Ukraina Moderna, Retrieved April 4, 2019 from http://uamoderna.com/videoteka/kazakova-lecturechernobyl-memorials

Karlin, J. (2018) Tradicijni komiksi ta radikalne vislovluvannja [The Traditional Comix and the Radical Individual Statement], in: Comix in the Museum of Contemporary Art, Kharkiv, IST Publishing, pp. 87-108.

Filonenko, B. (2018) Komiks v Muzei suchasnogo mystetstva [Comix in the Museum of Contemporary Art], in: Comix in the Museum of Contemporary Art, Kharkiv, IST Publishing, pp. 61-85.

Bolhafner, J. Stephen (1991) Comics as Art: the Man Behind the “Maus”, in: St. Louis Post-Dispatch, Sunday. June 23. p. 3C. Retrieved April 12, 2019 from http://bolhafner.com/stevesreads/ispiegel.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-21

Номер

Розділ

МІСТО В КУЛЬТУРІ ТА МИСТЕЦТВІ